PKP Intercity wysłało do producentów zapytanie o wagony specjalnego przeznaczenia. Treść specyfikacji sugeruje, że będą to szybkie wagony do transportu… wojska. Takich wagonów w swoim taborze do tej pory przewoźnik nie posiadał.
Przed właściwym postępowaniem przetargowym PKP Intercity zwraca się do producentów taboru o udzielenie informacji na temat możliwości dostawy i przedstawienia ceny 8 wagonów pasażerskich, „dotychczas nie eksploatowanych”. Wagony mają mieć standardową długość 26,4 metra, przy czym 6 z nich ma być wagonami bezprzedziałowymi, a 2 „wagonami przedziałowymi specjalnymi do przewozu konwoju”.
Wagony bezprzedziałowe z ogólnie dostępną kuchnią6 wagonów bezprzedziałowych ma mieć możliwość przewiezienia 72 osób na miejscach siedzących. Tylko dwie pary siedzeń przy końcu pojazdu mają być oparciami zwrócone do siebie. Mają mieć dwie toalety, klimatyzację oraz specjalne urządzenia, które pozwolą na działanie przynajmniej oświetlenia, ogrzewania i lodówek w środku, bez zasilania zewnętrznego. Bo lodówka, płyta grzejna i mikrofala także znajdą się na wyposażeniu wagonów, podobnie jak np. „wózek kelnerski”. PKP Intercity pyta też producentów ile kosztować będzie instalacja dość bogatego systemu audio-wizualnego, z monitorami LCD, nagłośnieniem, czytnikami kart i portami USB.
Szafka na broń i pomieszczenie dowódcyDwa kolejne wagony, które zamierza kupić PKP Intercity, nie pozostawiają wątpliwości, że adresatem zamówienia będzie armia. Znajdzie się w nich 6 przedziałów z wygodnymi łóżkami, „przedział dowódcy” oraz „przedział narad z aneksem kuchennym” a także szafka na broń.
PKP Intercity zwraca się do producentów z prośbą o wstępne określenie kosztów produkcji takich wagonów dla prędkości 160 km/h i 200 km/h. Chce też, aby producent zadeklarował wykonanie ich zgodnie z TSI oraz uzyskał możliwość wjazdu nimi do niemal wszystkich europejskich krajów, gdzie istnieje tor o szerokości 1435 mm. Nawet do Albanii, w której ruchu kolejowego niemal się nie prowadzi. Pierwsze z wagonów miałyby być przyjęte na stan PKP Intercity już w 2018 roku, a całość zamówienia skończona w 2019. PKP Intercity będzie czekało na wstępne wyceny wykonania wagonów przez kilkanaście następnych dni.
Producenci zaskoczeni
Polscy producenci taboru, z którymi rozmawiał "Rynek Kolejowy" są zaskoczeni zamówieniem. - Nie wiem o żadnych wagonach tego typu, wykorzystywanych na europejskich kolejach. Z drugiej strony, tego typu tabor specjalnego przeznaczenia może być zamawiany w sposób niejawny - mówi przedstawiciel jednego z nich. Jak podkreśla, szczególnie wymagania dotyczące dopuszczeń do eksploatacji w kilkunastu krajach będą trudne do spełnienia.
PKP Intercity potwierdza: to wagony dla MON
Zapytaliśmy PKP Intercity po co spółce wagony z takim nietypowym wyposażeniem, które raczej nie będzie służyć pasażerom pociągów EIC, IC i TLK na co dzień. Przewoźnik potwierdził, że wagony, jeśli zostaną zamówione, będą służyć do transportu żołnierzy.
– Wśród zadań PKP Intercity są także zadania realizowane na rzecz Sił Zbrojnych i Sił Sojuszniczych. Zgodnie ze sformułowanymi przez MON oczekiwaniami zostało przygotowane zapytanie, pozwalające rozpoznać rynek w zakresie dostawy 8 wagonów specjalnych na potrzeby wojska – odpisała na zadane przez nas pytanie o przeznaczenie wagonów Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Warto przypomnieć o innych wagonach, które będą pojawiać się w PKP Intercity. Piszemy o nich
tutaj.