Podhalańska Kolej Regionalna wystartuje 27 kwietnia. W sobotę, 21 kwietnia odbyła się oficjalna inauguracja nowej oferty, na którą złoży się 31 regularnych połączeń kolejowych dziennie pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem.
W piątek 27 kwietnia zostanie uruchomiona długo oczekiwana Podhalańska Kolej Regionalna pomiędzy Nowym Targiem i Zakopanem. Osoby, które pozostawią swoje samochody na parkingu, a w podróż do stolicy polskich gór (lub z powrotem) wybiorą się pociągiem, będą miały do dyspozycji nie 9 – jak do tej pory – lecz aż 30 kursów dziennie. Co więcej, pasażerów na trasie będą wozić nowoczesne pojazdy Województwa Małopolskiego wyposażone m.in. w bezprzewodowy interenet, klimatyzację, system identyfikacji pasażerskiej czy biletomaty. Przez siedem dni w tygodniu składy odjeżdżać będą co ok. 60 minut i zatrzymywać się na stacjach w Poroninie, Białym Dunajcu i Szaflarach. O powstaniu PKR
pisaliśmy tutaj oraz
tutaj.
– Nie było łatwo, ale się udało – dzięki współpracy samorządów kolej znów będzie jednym z ważniejszych środków komunikacji na Podhalu. Postawiliśmy przede wszystkim na wygodę pasażera i jego komfort, właśnie dlatego prócz zakupu nowoczesnych pociągów Województwo Małopolskie nieustannie inwestuje w rozwój infrastruktury kolejowej oraz zintegrowany bilet w postaci Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Nie poprzestaniemy jednak na tym. Wierzę, że dzięki naszym wspólnym wysiłkom już w niedalekiej przyszłości pociągi Podhalańskiej Kolei Regionalnej dojadą także do Rabki-Zdroju – mówił podczas inauguracji PKR w Zakopanem marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.
Specjalna taryfaUrząd Marszałkowski przypomina, że Podhalańska Kolej Regionalna to nie tylko szybkie i wygodne połączenia pomiędzy Zakopanem i Nowym Targiem, lecz także specjalna oferta pod nazwą „Taryfa Podhalańska”, która sprawi, że podróż transportem publicznym będzie jeszcze łatwiejsza i tańsza. W jej ramach pasażer będzie mógł podróżować pociągami Przewozów Regionalnych i autobusami komunikacji miejskiej w Zakopanem lub w Nowym Targu na podstawie jednego biletu.
Podróżni będą mieli do wyboru zarówno bilety jednorazowe, jak i okresowe. Za bilet kolejowy Nowy Targ – Zakopane trzeba będzie zapłacić jedyne 4 złote, bilet 90-minutowy na przejazd pociągiem i komunikacją miejską w wybranym mieście będzie kosztował 5,60 zł, natomiast 120-minutowy zaledwie 7,60 zł. Atrakcyjną cenę będą mieć także bilety okresowe – miesięczny tylko na pociąg wyniesie 90 zł, bilet okresowy uprawniający do podróży pociągami pomiędzy Nowym Targiem i Zakopanem, oraz pojazdami Komunikacji Miejskiej w Nowym Targu – 151,20 zł. Niewiele droższy będzie miesięczny na kolej oraz autobusy miejskie w Zakopanem – 162,00 zł. Wszystkie bilety będzie można kupić w ramach systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA), w tym poprzez wygodną aplikację mobilną iMKA.
Gminy partycypują w kosztachŁączny koszt uruchomienia nowych połączeń kolejowych w całości
realizowanych przez Przewozy Regionalne (od 27 kwietnia do połowy grudnia br.) oszacowano na kwotę 2,5 mln zł. W większości pokryje go Województwo Małopolskie, 600 tys. zł dołożą partycypujące w projekcie miasta: Zakopane i Nowy Targ, powiaty: nowotarski i tatrzański oraz gminy: Biały Dunajec, Poronin i Szaflary.
Urząd marszałkowski przypomina, że uruchomienie Podhalańskiej Kolei Regionalnej to nie jedyne kolejowe wydarzenie jakie będzie miało miejsce w najbliższym czasie na Podhalu. 30 czerwca na tory wrócą
przyspieszone pociągi Kolei Małopolskich Kraków – Zakopane, które będą kursować w święta i każdy weekend wakacji.