Firma Swedwood - należący do Ikei producent mebli - w ubiegłym roku w zaledwie dwa miesiące zrewitalizowała odcinek Szczytno - Wielbark linii kolejowej nr 35. Wydała na to ponad 150 tys. zł własnych pieniędzy, a do tego otrzymała nieodpłatnie na potrzeby remontu materiały staroużyteczne o wartości 80 tysięcy złotych od zarządcy infrastruktury PKP PLK. Swedwoodowi przyświecały dwa cele - ograniczenie liczby ciężarówek, przywożących towar do fabryki (nawet 10 tysięcy rocznie), oraz poprawienie dojazdu pracowników do pracy. Na razie udał się ten drugi cel.
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy" w styczniu 2013 roku, po 12 latach przerwy, do Wielbarka po wyremontowanej w ubiegłym roku linii pojadą pociągi Przewozów Regionalnych. - To wielki sukces. Okazało się, że nasza konsekwencja i upór doprowadziły do pożądanych rezultatów. To połączenie posłuży nie tylko naszym pracownikom, ale i okolicznym mieszkańcom - mówią przedstawiciele Swedwoodu.
Pociągi uruchomią Przewozy Regionalne dzięki dofinansowaniu, które przyznał Urząd Marszałkowski województwa Warmińsko-Mazurskiego. Pociągi będą potrzebowały na pokonanie odcinka Szczytno - Wielbark około 25 minut. Na razie mowa o dwóch parach pociągów dziennie. Przyjazdy do Wielbarka zaplanowano na godzinę 5:40 i 13:40, a odjazdy z Wielbarka na godzinę 6:20 i 14:20. Dzięki temu pracownicy fabryki będą mogli zarówno dojechać, jak i wrócić z pracy pociągiem. Trwają rozmowy na temat trzeciej pary pociągów, które miałyby kursować około godziny 22.
Cena biletu odpowiadać będzie standardowej taryfie Przewozów Regionalnych. Bilet miesięczny na tym odcinku będzie kosztował w granicach 170 złotych, ale dojazdy dalej, np. do Olsztyna, będą niewiele droższe. Niewiadomo, jeszcze, jakim taborem zostanie obsłużone nowe połączenie, ale można przypuszczać, że będzie to autobus szynowy typu SA106.
Niestety, wciąż nie udało się uruchomić przewozów towarowych do Wielbarka. Ceny, dyktowane przez polskich przewoźników towarowych są dla Swedwoodu zbyt wysokie - Nikt nie zawiesił tego na kołku, to wciąż nasz priorytet - zapewnia Marcin Witkowski ze Swedwoodu, który zajmuje się kwestią połączenia kolejowego.
Warto przypomnieć, że zakończone w maju ubiegłego roku prace przy remoncie linii zlecone przez Swedwood prowadzone były przez wybrane w konkursie firmy z Wielbarka, Nidzicy i Kotlina. W ramach prac naprawiono most, wycięto krzewy i zarośla wzdłuż linii na odcinku 20 kilometrów, wymieniono część podkładów i podrozjezdnic. Szczegółowe instrukcje dotyczące koniecznych prac przekazały PKP Polskie Linie Kolejowe, kolejarze z olsztyńskiego zakładu spółki służyli też fachową pomocą. Na odcinku obowiązuje maksymalna prędkość 80 km/h dla pociągów pasażerskich i 60 km/h dla pociągów towarowych.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z rewitalizacji linii: