szukaj
Śledź nas:

Ignacy Góra: Maszynista nie jest z automatu rewidentem taboru

| Michał Szymajda 08.08.2018 100

Ignacy Góra: Maszynista nie jest z automatu rewidentem taboru
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Prezes UTK wypowiedział się w sprawie kontrowersyjnej, proponowanej przez urząd, zmiany prawa, przez którą maszyniści i kierownicy pociągów mogą stracić uprawnienia do sprawdzenia stanu technicznego pociągów przed ich wyprawieniem w drogę. Przeciwko pomysłowi zgodnie występują kolejowe spółki samorządowe.
Prezes Ignacy Góra zwrócił uwagę na to, że co do zasady kłopotliwe może być nadawanie uprawnień rewidentów (uprawnień, a nie stanowiska rewidenta) przez spółki kolejowe, które jednocześnie korzystają z ich usług. Zdaniem prezesa rodzi to pytania o jakość szkoleń na te stanowiska. Jego zdaniem funkcja szkoleniowa i egzaminowania powinna zostać rozdzielona. Tak samo powinno stać się, jego zdaniem, z nadawaniem uprawnień i tytułów w wypadków innych zawodów kolejowych i potwierdzania umiejętności wykonania innych czynności przy taborze czy infrastrukturze.

– Nie jest to dobre rozwiązanie, jeśli ten, który szkoli również egzaminuje. Te czynności należy rozdzielić – powiedział Ignacy Góra.

Oględziny techniczne tylko dla rewidentów?

– Stoimy na stanowisku, że osoba, która wykonuje oględziny techniczne taboru i jest zatrudniona u przewoźnika kolejowego lub u zarządcy infrastruktury, co do zasady musi spełniać wszystkie wymagania i powinna posiadać egzamin kwalifikacyjny rewidenta taboru. Nie może tego robić inna osoba, która takich kwalifikacji nie posiada – ocenia Ignacy Góra.

Zdaniem prezesa UTK nie ma żadnych wątpliwości, że w procesie szkolenia maszynistów omawiane są wszystkie czynności dotyczące prowadzenia pojazdu. – Maszynista może wykonywać szczegółową i uproszczoną próbę hamulca. Natomiast jeśli chodzi o techniczną ocenę stanu taboru, to zakres szkolenia rewidenta taboru i zakres szkolenia maszynisty głęboko się od siebie różnią – powiedział.

Pracownik uniwersalny, czyli maszynista i rewident w jednym

Prezes Ignacy Góra potwierdził też, że przewoźnicy, jeśli zechcą, by maszyniści wykonywali rewizję taboru, będą musieli nabyć takie uprawnienia. – Szkolenie rewidenta jest długim szkoleniem, oznacza większe koszty i to jest dodatkowe obciążenie dla pracodawcy – przyznał prezes UTK. Dodał, że maszynista nie będzie musiał posiadać uprawnień do kontroli taboru przed wyruszeniem w drogę. – Ale jeśli pracodawca będzie chciał mieć pracownika uniwersalnego, to przejście szkolenia odpowiedniego dla stanowiska rewidenta będzie konieczne – dodał.

Prezes Ignacy Góra na pytanie o to, czy konieczność wykonania kolejnych szkoleń maszynistów nie będzie oznaczać pogorszenia i tak już tragicznej sytuacji związanej z ich niską dostępnością na rynku pracy, odpowiedział, że dodanie dodatkowej funkcji jest z punktu widzenia UTK konieczne. Tym samym nie odpowiedział na nie wprost.

– Rewident i maszynista to zawody bardzo odpowiedzialne. Od tych osób zależy bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Jeżeli ktoś chce łączyć te funkcje – maszynisty i rewidenta – powinien uzupełnić kwalifikacje i mieć, oprócz świadectwa maszynisty, także odpowiedni dokument, który wymagany jest dla stanowiska rewidenta.

Jak się dowiedzieliśmy, pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego, którzy wykonują czynności kontroli taboru, w tym także elementów biegowych wagonów (także podczas prezentacji, którą zorganizował UTK dla dziennikarzy), nie są rewidentami taboru.

O pomyśle i stanowisku przewoźników dot. propozycji zmian przepisów dotyczących rewidentów piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42506)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42506)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS