Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa uważa, że ze względu na transgraniczny charakter przewozów do i z Grodna, tj. wyższą frekwencję pasażerów na odcinkach przygranicznych i niższe obłożenie w miarę oddalania się pociągu od granicy w głąb kraju, przewozy te powinny być organizowane przez województwo podlaskie.
Minister zwrócił się do marszałka podlaskiego z prośbą o zamawianie i dotowanie tych przewozów ze środków budżetu województwa. MIB tłumaczy, że w związku z limitem wydatków na dany rok budżetowy i priorytetowy charakter połączeń międzywojewódzkich, resort ma bardzo ograniczone możliwości dofinansowania przewozów międzynarodowych. Marszałek Województwa Podlaskiego nie podjął jednak decyzji o uruchomieniu lokalnych przewozów do Grodna.
W efekcie, biorąc pod uwagę „istotne znaczenie społeczne połączenia kolejowego do Grodna, zwłaszcza dla Polaków zamieszkujących tereny przygraniczne na Białorusi”, minister infrastruktury i budownictwa, podjął działania w celu objęcia dofinansowaniem połączenia do Grodna ze środków budżetu państwa. Ich uruchomienie zależy jednak od wyników ustaleń ze stroną białoruską. Rozmowy w tej sprawie prowadzi PKP Intercity. Pierwotnie nowe połączenie miało ruszyć w czerwcu, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym
TUTAJ. MIB zakłada, że do Grodna zostaną wydłużone pociągi międzywojewódzkie. Planowane jest kursowanie pociągu do Grodna w relacji Kraków – Warszawa – Białystok – Grodno.
– Połączenie to, byłoby obsługiwane już kursującym pociągiem Hańcza PKP Intercity SA, do którego zostałaby dołączona grupa wagonów bezpośrednich w relacji do Grodna. Obecnie, prowadzone są rozmowy z Kolejami Białoruskimi w zakresie ustalenia konkurencyjnej ceny biletu do i z Grodna w porównaniu do oferty autobusowej na tej trasie – napisał wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma w odpowiedzi na interpelację posła Mieczysława Baszko.
Przed rozpoczęciem kursowania, PKP Intercity SA musi przeszkolić maszynistów oraz przeprowadzić jazdy próbne na terenie Białorusi. Jak informuje MIB, planowany termin uruchomienia kursów do i z Grodna to 4 września 2016 r. a w przypadku realizacji tego połączenia w 2016 r., strona białoruska jest zainteresowana jego kontynuacją w ramach rozkładu jazdy pociągów 2016/2017.