Grupa ZUE wypracowała w 2016 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie ponad 343 mln zł oraz zysk netto w wysokości 406 tys. zł. Pracy przy inwestycjach na kolei było mniej, więc wyniki gorsze niż w 2015 roku nie dziwią.
Niższy poziom uzyskanych wyników finansowych w 2016 roku wynikał głównie z mocnego i sygnalizowanego wcześniej spowolnienia na rynku budowlanym infrastruktury kolejowej i miejskiej. Realizowane w 2016 kontrakty charakteryzowały się niższą wartością, a zmniejszona liczba zleceń na rynku wymusiła ich niższą rentowność. Dla porównania – w 2015 roku Grupa ZUE zanotowała przychód na poziomie 542,122 mln zł (za rok 2016 ok. 343,017 mln zł), a zysk brutto ze sprzedaży wyniósł wówczas 47,663 mln zł (za rok 2016 – 16,633 mln. zł).
– Mimo osiąganych w ciągu roku w kolejnych kwartałach ujemnych wyników, na koniec roku zrealizowano wyższe niż zakładane marże brutto na kontraktach, co z kolei pozwoliło na poprawę wyników na wszystkich poziomach rachunku zysków i strat – powiedziała Anna Mroczek, wiceprezes zarządu ZUE SA.
ZUE walczy o zlecenia głównie na kolei
ZUE zawarło w 2016 roku umowy budowlane o wartości ok. 318 mln zł. Od początku 2017 roku ZUE podpisało natomiast umowy o łącznej wartości ok. 471 mln zł. W efekcie obecny portfel zamówień Grupy ZUE obejmuje kontrakty o łącznej wartości ok. 613 mln zł. ZUE jest także w trakcie pozyskiwania kontraktów o łącznej wartości ok. 1 mld zł (są to przetargi, w których Spółka złożyła najkorzystniejsze oferty).
– Po podpisaniu umów na ww. kontrakty będziemy dysponować portfelem zamówień w kwocie ok. 1,6 mld zł. Ponadto Spółka obecnie uczestniczy w postępowaniach przetargowych na łączną kwotę szacowaną na ok. 4,1 mld zł i planuje start w kolejnych przetargach – poinformowała Anna Mroczek.
Lista przetargów, w których bierze udział ZUE jest bardzo długa, a najważniejsze z nich to konkurs ofert na modernizację odcinka magistrali E59 między granicą województwa dolnośląskiego a Lesznem (wartość szacunkowa ok. 1,54 mld zł), zaprojektowanie i wykonanie robót na magistrali E20 między Siedlcami a Terespolem (o wartości ok. 451 mln zł) oraz modernizacja magistrali E30 między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem Zachodnim.
W 2016 roku Grupa ZUE rozbudowała także swoje zaplecze techniczne, przeznaczając 11,2 mln zł na inwestycje. Spółka kupiła m.in. zmodernizowaną lokomotywę ST44, wagony z ruchomą platformą do przewozu tłucznia, a także dźwig kolejowy.
2017 będzie lepszy
Pomimo ubiegłorocznego spowolnienia, Grupa ZUE już obserwuje sygnały wskazujące na pozytywne perspektywy w bieżącym roku, związane z ożywieniem w realizacji założeń Krajowego Programu Kolejowego przez PKP PLK.
– Grupa ZUE pozytywnie ocenia fakt, że na rynku pojawiło się sporo przetargów organizowanych przez PKP PLK. W związku z tym oczekujemy ożywienia na rynku po rozstrzygnięciach części z nich, zaplanowanych na kwiecień 2017. Deklaracje, które zarząd PLK składał, a dotyczące zaliczkowania prac i zakupu materiałów budowlanych są realizowane – powiedział Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE, na spotkaniu z dziennikarzami.
Co już udało się wygrać Grupie ZUE?
Najważniejsze kontrakty zawarte przez ZUE na kolei od początku 2017 roku to:
- Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu: „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” za 124,5mln zł,
- Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych dla projektu "Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia/Warszawa Gdańska)" za 52,7 mln zł,
- Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. "Prace na liniach kolejowych nr 14, 811, na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski, etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola” za 281 mln zł.