PKP Cargo i PKP LHS w ciągu najbliższych tygodni mogą stać się jedynymi właścicielami Euroterminala w Sławkowie. Analizowana jest też koncepcja przedłużenia linii LHS zaproponowana przez Jerzego Polaczka.
Niedawno udało się
skompletować zarząd PKP SA. Do Krzysztofa Mamińskiego
dołączyli Mirosław Antonowicz i Andrzej Olszewski. Jak podkreślali na
niedawnym spotkaniu z dziennikarzami, sytuacja grupy PKP jest dobra; trwają intensywne przygotowania do wakacyjnego szczytu przewozowego.
Spółka nie narzeka na sytuację finansową. W tym i przyszłym roku spłaci po około 400 mln złotych długów. Na tegoroczne spłaty spółka posiada środki. Spłata długu w przyszłym roku będzie natomiast rolowana, także ze względu na planowane uruchomienie inwestycji dworcowych z programu obejmującego ponad 460 dworców.
Inwestycje także w logistykę
Członek zarządu PKP SA Mirosław Antonowicz informuje, że obecnie PKP prowadzi analizy ekonomiczne dla 73 lokalizacji, w których mogą zostać przeprowadzone inwestycje w bazę logistyczną. – Na podstawie oszacowanego potencjału lokalizacji zadecydujemy czy będzie to bocznica, park logistyczny czy terminal – mówi Antonowicz.
Jego zdaniem około 20 lokalizacji to „perełki” z potencjałem na tworzenie parku logistycznego z ogólnodostępnym terminalem. – Szacunki europejskie mówią, że terminal potrzebny jest na każde 500 kilometrów linii kolejowych – przypomina. Do tej liczby sporo nam brakuje, tym bardziej, że terminale są zgrupowane w kilku miejscach, a część regionów jest ich właściwie pozbawiona.
Jak dodaje, jego osobiste podejście do kolei jest prokonkurencyjne. – Zawsze twierdziłem, że w Polsce potrzebne są terminale z niedyskryminacyjnym dostępem dla przewoźników – mówi członek zarządu PKP, odnosząc się do przyjętego wcześniej w Polsce modeli budowy terminali przez przewoźników.
Koncepcja przedłużenia LHS analizowana
Członkowie zarządu PKP SA odnieśli się do
wypowiedzianej niedawno przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego informacji o planach
wydłużenia lub przesunięcia linii PKP LHS. – Dyskusje nad linią szerokotorową toczą się od dłuższego czasu. Aktualnie badana jest zaproponowana koncepcja przedłużenia linii do Gliwic – poinformował Krzysztof Mamiński dodając że są i inne propozycje, ale nie tak konkretne jak pomysł byłego ministra Jerzego Polaczka,
opisywany na łamach „Rynku Kolejowego”.
Grupa PKP ma inny, bliższy cel związany z linią szerokotorową. – Chcemy, żeby spółki z grupy PKP były jedynym właścicielem Euroterminala w Sławkowie – powiedział Mamiński. Oznacza to przejęcie udziałów Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa przez PKP Cargo i PKP LHS. Może do tego dojść już w ciągu najbliższych tygodni.