Orlen nie przejął się zastrzeżeniami konkurencji z Lotosu do lokomotyw Griffin. Odebrane przed tygodniem elektrowozy, zgodnie z deklaracją producenta, jeżdżą po głównych magistralach w kraju.
Oczywiście, stanowisko Lotosu nie wzięło się znikąd. Zarząd Lotos Kolej zwrócił się do Prezesa UTK o interpretację treści wydanego zezwolenia, a urząd miał potwierdzić brak możliwości eksploatacji lokomotyw na większości sieci PKP PLK. W odpowiedzi dla "Rynku Kolejowego" z bieżącego tygodnia Maciej Bębenek z UTK stwierdza, że poruszone przez Newag zagadnienie nie mogło być przedmiotem postępowania (...) a bezpieczna integracja pociągu z określonymi trasami nie stanowi części procesu dopuszczania do eksploatacji. Nie mamy jednak odpowiedzi wprost z Urzędu, czy aktualnie są trasy, po których Griffin nie może jeździć, i czy UTK będzie to kontrolował.
Orlen chwali się nowym taborem...
Wątpliwościami Lotos Kolej nie przejmuje się Orlen Koltrans. Spółka na swojej stronie chwali się nowym taborem. Jak czytamy, przez cały 2017 rok Orlen Koltrans podejmował działania mające na celu pozyskanie do swojego parku taborowego nowoczesnych pojazdów trakcyjnych, czego przykładem są właśnie Griffiny. Spółka przypomina też o dostawie zmodernizowanych lokomotyw typu 15D/A oraz 6DgB, która eksploatowana jest na bocznicy w Trzebini.
– W podejmowanych przez spółkę działaniach koncentrujemy się na wymianie przestarzałego taboru i zastąpieniu go nowoczesnym o wyższym poziomie dostępności. Niewątpliwie wpłynie to na poprawę jakości i terminowości usług świadczonych przez Spółkę, do czego dużą wagę przykładają główni klienci Orlen Koltrans. W tym celu w spółce trwają intensywne prace nad przygotowaniem procesu zakupowego, którego celem będzie pozyskanie własnego nowoczesnego taboru – powiedział Marcin Kamiński, prezes Koltransu cytowany w komunikacie.
... i jeździ gdzie chce
Dość oczywiste jest, że żeby lokomotywa elektryczna była przydatna Orlenowi, musi wjechać choćby na stanowiącą część przyszłej sieci bazowej TEN-T stację Kutno (magistrala E20). Tam bowiem prowadzi zelektryfikowany odcinek linii nr 33 z Płocka.
[Aktualizacja] Biuro Prasowe Grupy Orlen odniosło się do pytań "Rynku Kolejowego" o eksploatację Griffinów. Jak informuje, począwszy od 2 lutego lokomotywy były sukcesywnie włączane do pracy przewozowej "zgodnie z treścią warunków eksploatacji lokomotyw zawartą w dokumentach dopuszczających do eksploatacji".
Orlen KolTrans podkreśla, że wykorzystuje wydzierżawione lokomotywy na trasach realizowanych przez spółkę zgodnie z uzyskanymi rozkładami jazdy. Co najważniejsze, spółka podziela interpretację, że ograniczenia aktywują się dopiero w przyszłości, a obecnie nie ma przeszkód dla eksploatacji lokomotyw.
Nie dziwi zatem, że trzy nowe Griffiny jeżdżą już po całej Polsce. Potwierdzają to zresztą filmy, które można znaleźć w internecie:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.