Operator Laude Smart Intermodal rozstrzygnął przetarg na dostawę 80 innowacyjnych wagonów do przewozu kontenerów. Wyprodukuje je Fabryka Wagonów Gniewczyna. Wdrożenie taboru będzie dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach POIiŚ.
Wagony muszą zostać dostarczone do końca marca 2015 roku. Mają mieć długość do 14,04 m, szer do 3 m, wys. ładowną podłogi 1155 mm, promień skrętu: 35m, prędkość maksymalną dla wagonu ładownego 100km/h, a w stanie próżnym 120 km/h. Maksymalna masa netto wagonu to 18 ton. Do tego 20 proc. wagonów musi być wyposażonych w hamulec ręczny obsługiwany z poziomu toru i haki portowe. Każdy wagon musi posiadać zawór rozrządczy, i samoczynny nastawiacz skoku tłoka zgodne z normą UIC.
Co ciekawe, cena stanowiła tylko 20 proc. kryterium wyboru. Decydujące były: masa wagonu (40 proc.) i jego długość (40 proc.). Projekt "Wzrost konkurencyjności przewozów intermodalnych poprzez zastosowanie wagonów do przewozów kontenerów ciężkich" zyskał dofinansowanie prawie 7 mln zł.
– Chcemy i potrafimy stworzyć nową, jakość i zaproponować atrakcyjne rozwiązania w obsłudze logistycznej kontrahentów z wykorzystaniem transportu intermodalnego – mówił portalowi rynekinfrastruktury.pl Janusz Górski, wiceprezes zarządu Laude Smart Intermodal. Projekt jest kontynuacją szerszego programu, w ramach którego Laude wdroży innowacyjne w skali światowej 20-stopowe kontenery do przewozu stali w kręgach i kontener do ładunków sypkich.