Od niedzieli, wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, zostaną otwarte dwa nowe przystanki kolejowe w Gdyni: Karwiny i Stadion. Dziś odbyła się ich oficjalna inauguracja, a w niedzielę spółka PKM SA, która wybudowała te przystanki, organizuje „dzień otwarty”.
Przystanki znajdują się przy linii kolejowej 201, łączącej m.in. Gdynię z Kościerzyną. Będą się na nich zatrzymywać przede wszystkim pociągi, kursujące linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, relacji Gdynia Gł. – Gdańsk Wrzeszcz, a także kilka pociągów z Gdyni do Kościerzyny kursujących „tradycyjną” trasą przez Gdańsk Osowę (od kilku miesięcy większość pociągów z Gdyni do Kościerzyny kursuje przez Gdańsk Wrzeszcz i linię PKM, zapewniając, po raz pierwszy w historii,
bezpośrednie połączenie Kościerzyny z centrum Gdańska).
W rejonie przystanku
Karwiny budowany jest zintegrowany węzeł przesiadkowy. Otwarcie tego przystanku spowodowało, że wyłączona z eksploatacji w ruchu pasażerskim zostanie od niedzieli położona nieopodal, ale znacznie mniej atrakcyjnie, stacja Gdynia Wielki Kack.
Długie oczekiwanie na pociągOtwarcie nowych przystanków nie wpłynęło na zwiększenie liczby pociągów kursujących pomiędzy Gdynią Gł. i Gdańskiem Wrzeszczem. Mankamentem obecnej oferty są przede wszystkim zbyt długie odstępy pomiędzy pociągami (nawet do 80 minut – choć w większości wypadków częstotliwość kursowania wynosi co ok. 30 minut w godzinach szczytu i co ok. 60 minut poza szczytem) oraz niewielka liczba pociągów w porze wieczornej. Marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk zadeklarował jednak podczas oficjalnej inauguracji, że czynione będą prace zmierzające do poprawy oferty. – Czeka nas dużo pracy nad poprawą rozkładu i skomunikowań – powiedział Struk. Rozkład na linii 201 obowiązujący od 10 grudnia nie będzie się istotnie różnił od obecnego.
Gdynia gotowa na udział w kosztach, Gdańsk nie chceWojciech Szczurek, prezydent Gdyni, zadeklarował z kolei, że Gdynia jest gotowa na wsparcie finansowe samorządu województwa jeśli chodzi o koszty funkcjonowania pociągów na liniach zawierających się w projekcie PKM. Jednocześnie, Szczurek zasygnalizował też, że potrzebne są w tym względzie solidarne działania innych samorządów. Był to dość jasny sygnał, że Gdynia – gotowa partycypować w kosztach funkcjonowania pociągów w projekcie PKM – czeka na to, żeby w finansowanie włączył się również Gdańsk. A władze Gdańska na razie jasno deklarują, że nie mają takich planów.
Szczurek mówił, że nowe przystanki otwierają zupełnie nowe możliwości w obsłudze komunikacyjnej Gdyni. – PKM pełni coraz większą rolę w obsłudze Gdańska i Kaszub, teraz tak naprawdę wjeżdża do Gdyni – powiedział prezydent tego miasta. Marszałek Struk przytoczył z kolei najświeższe statystyki przewozowe. Wynika z nich, że w
październiku br. z pociągów kursujących po linii PKM skorzystało w sumie ponad 290 tys. osób. Jest to najlepszy wynik od otwarcia PKM.
W porównaniu z wrześniem br., liczba pasażerów wzrosła o ponad 30 tys. Rok do roku, liczba pasażerów na trasie Gdańsk – Port Lotniczy – Gdynia wzrosła ze 103 do 156 tys. osób. Liczba pasażerów pociągów do Kartuz wzrosła z 30 tys. do aż 73 tys., a liczba pasażerów pociągów do Kościerzyny – z 45 do 60 tys. W tym ostatnim przypadku stało się to m.in. dzięki wspomnianemu już przetrasowaniu większości pociągów kościerskich przez Gdańsk.