Partnerzy serwisu:
Komentarze

Furgalski: W tym roku kolej powinna utrzymać trend wzrostowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Furgalski: W tym roku kolej powinna utrzymać trend wzrostowy
Fot. Grzegorz Jóźwicki
– W 2017 roku powinniśmy utrzymać trend wzrostowy, natomiast w roku kolejnym na skutek rozpoczęcia szerszego frontu robót na torach, spodziewałbym się być może nie spadku, ale stagnacji w liczbie przewiezionych pasażerów – komentuje wyniki przewozowe za 2016 rok Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i prezes Railway Business Forum.

Żeby kolej zaczęła odzyskiwać pasażerów, musi się zadziać kilka rzeczy równocześnie. Musi być dobra infrastruktura, dzięki której zaoferujemy dobre i konkurencyjne względem innych form przejazdu czasy podróży. Z tym związany jest dobry, gęsty rozkład jazdy, takt, skomunikowania. Musi być dobry jakościowo tabor z właściwą ofertą na jego pokładzie. Musi być wreszcie prowadzona atrakcyjna polityka cen i promocji. Wiele osób dodaje jeszcze aspekt konkurencji na rynku, dzięki czemu chociażby – jak pokazują analizy Komisji Europejskiej – ceny biletów mogą obniżyć się od 25 do 40 proc.

W Polsce zakończyliśmy wiele prac na liniach, zakupiliśmy sporo nowych pociągów, a ceny biletów nie zniechęcają, choć dynamicznego systemu sprzedaży w Intercity wciąż nie możemy się doczekać, a to narzędzie zdecydowanie lepiej dostosowywałoby cenowo popyt do podaży. W 2017 roku powinniśmy utrzymać trend wzrostowy, natomiast w roku kolejnym, na skutek rozpoczęcia szerszego frontu robót na torach, spodziewałbym się być może nie spadku, ale stagnacji w liczbie przewiezionych pasażerów.

Przewozy towarowe nie mogą się pochwalić ani zyskiem w czasach przewozów, ani poprawą infrastruktury. Im tak naprawdę ma być dopiero poświęcona w większym niż dotychczas stopniu polityka inwestycyjna. Ze średnią prędkością 27 km/h nie pokona się samochodu ciężarowego, który na dodatek płaci za dostęp do infrastruktury jedne z najniższych w UE stawek i to tylko na 3300 km dróg.

Ta nierównowaga sprawia, że przewoźnicy towarowi od lat wydzierają sobie wzajemnie ten sam kawałek tortu, bo praca przewozowa wciąż oscyluje wokół 50 mld tkm, a więc poziomu z 2005 roku, który to przypominam stanowi punkt wyjścia w Masterplanie dla transportu kolejowego. Nie sprawdził się nawet wariant pesymistyczny, który także zakładał wzrosty przewozów. W 2017 nie oczekiwałbym znaczącej poprawy, sam wzrost przewozu kruszyw czy rosnące stale przewozy kontenerów to za mało.

Czytaj więcej o wynikach przewozowych za 2016 rok:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5