Największy od 30 lat protest pracowników SNCF zostanie wydłużony. Taką decyzję podjęli związkowcy, którzy stanowczo sprzeciwiają się przyjętemu przez Senat planowi reformy państwowego przedsiębiorstwa. Poparcie dla strajku cały czas słabnie – zarówno wśród samych uczestników, jak i społeczeństwa.
27 i 28 czerwca odbył się ostatni z serii dwudniowych strajków na kolei we Francji, które miały potrwać do końca czerwca. Już teraz wiadomo, że ostatnim nie będzie, mimo że poparcie załogi dla protestu było najniższe od początku kwietnia – wzięło w nim udział niecałe 8,5% załogi. Działania strajkowe systematycznie traciły zwolenników nawet wśród maszynistów, którzy zawsze solidarnie popierali protesty w strukturach SNCF.
Związki zawodowe Sud-Rail oraz CGT wezwały kolejarzy do ponownego udziału w strajku, który został zaplanowany na 6 i 7 lipca. Jeżeli poparcie dla akcji znacząco wzrośnie, może to oznaczać paraliż kraju, ponieważ będzie to pierwszy weekend wakacji we Francji. W takim okresie pociągi co roku są przepełnione. Przeciwny kontynuacji protestu jest związek zawodowy CFDT-Cheminots, który z ewentualnymi działaniami chce wstrzymać się do września. Wtedy powinny odbyć się spotkania związkowców z zarządem Kolei Francuskich w sprawie warunków zatrudniania nowych pracowników.
Mimo że związki zawodowe liczyły na poparcie społeczeństwa dla walki przeciwko reformie, Francuzi na ogół dostrzegają konieczność zmian w strukturze państwowego przedsiębiorstwa. Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie jednej z francuskich gazet wynika, że aż 56% badanych stanowczo sprzeciwia się akcji strajkowej kolejarzy.
Przypomnijmy: protest rozpoczął się trzy miesiące temu. Do 28 czerwca pracownicy SNCF strajkowali łącznie przez 36 dni. Przede wszystkim początkowe ich działania przyniosły gigantyczne utrudnienia na kolei, szczególnie że każdego dnia we Francji z usług SNCF korzysta ok. 4,5 mln osób. Pomimo strajków, Senat i tak przyjął reformę przedsiębiorstwa, która zakłada m.in. odebranie części przywilejów nowym pracownikom i reorganizację struktury SNCF. Rząd planuje także przejąć znaczącą część długu firmy, który wynosi w tej chwili ok. 47 mld euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.