Koleje Francuskie SNCF chcą kupić 15 piętrowych pociągów TGV. Dzięki temu kontraktowi pracownicy zakładu Alstomu w Belfort utrzymają pracę. Jeszcze niedawno wisiało nad nim widmo likwidacji.
W październiku 2016 roku opracowano
strategię ratowania zakładu producenta taboru. Zakładała ona, że rząd z własnych środków pokryje koszt zakupu 15 szybkich pociągów, które będą kursowały w relacji Bordeaux – Marsylia.
Pisaliśmy o tym tutaj.
Ostatecznie zadecydowano, że zamówienie wezmą na siebie jednak kolejarze, którzy kupią 15 pociągów. Jednocześnie wygospodarowane 150 mln euro pozwoli na modernizacją 24 starszych składów TGV. Jednocześnie zostanie zrealizowany plan ratowania zakładu w Belfort. Sześć nowych pociągów będzie dostarczonych w roku 2019. Dziewięć kolejnych - w roku 2020.
Oficjalna decyzja w tej sprawie zapadnie 23 lutego. Z informacji przedstawionych przez firmę Alstom wynika też, że zakład będzie miał też zapewnione kontrakty na prace utrzymaniowe lokomotyw, a być może i na produkcję.
W drugiej połowie minionego roku pracownicy Alstomu organizowali protesty przeciwko redukcji zatrudnienia w zakładzie. Na początku września 2016 roku Alstom zapowiedział zakończenie produkcji lokomotyw do 2018 roku. Plan koncernu zakładał przeniesienie produkcji do oddalonego o 200 km Reichshoffen, pozostawienie w Belfort zakładu utrzymania oraz 80-procentową redukcję zatrudnienia.
Opracowany w minionym roku plan ratowania zakładu przewidywał również rządowe zamówienie na 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które obsługiwałyby sieć połączeń TET. Jak podaje SNCF, tym zamówieniem zajmuje się Ministerstwo Transportu.
Nowe pociągi, które wyprodukuje Alstom w Belfort, będą obsługiwały trasę Paryż – Bordeaux.