Od początku kwietnia francuska kolej była sparaliżowana aż przez 10 dni. W poniedziałek i wtorek po raz kolejny odwołanych zostało wiele pociągów, a pasażerowie musieli wybrać samochód jako środek transportu. I choć w ostatnim proteście wzięło udział zdecydowanie mniej pracowników niż na początku miesiąca, kolejarze zapowiadają, że są gotowi przedłużyć swoją akcję nawet do sierpnia.
W związku z akcją strajkową, w ciągu każdych pięciu kolejnych dni, dwa z nich wiążą się z ogromnymi utrudnieniami dla pasażerów. Kolejarze w ramach protestu nie przychodzą do pracy. Powodem ich akcji jest sprzeciw dotyczący planowanej na szeroką skalę reformy przedsiębiorstwa, którą chce przeprowadzić prezydent Emmanuel Macron.
Z danych przedstawionych przez władze Kolei Francuskich wynika, że 23 kwietnia w ramach protestu do pracy nie przyszło ok. 17% pracowników. To o połowę mniej w stosunku do pierwszego dnia strajku, który odbył się 3 kwietnia. Nie zmienia to jednak faktu, że protest jest wciąż bardzo dotkliwy, ponieważ znaczącą część tych, którzy nie stawili się w pracy, stanowią maszyniści. W trasę nie wyjechało ponad 30% pociągów TGV i Intercité oraz ok. 40% Transilien i TER. Z dużymi utrudnieniami zmierzyli się także mieszkańcy regionu paryskiego, w którym odwołano znaczącą część połączeń kolei RER. W trasy nie wyjechało też 20% pociągów Eurostaru.
Władze SNCF podkreślają, że zakrojona na szeroką skalę akcja strajkowa traci nieco na sile. Związkowcy jednak zapowiadają, że jeśli ich żądania nie zostaną spełnione, akcja strajkowa, planowana do końca czerwca, zostanie przedłużona na podobnych zasadach o dwa kolejne miesiące – aż do końca wakacji.
Francuski prezydent postuluje rezygnację z takich udogodnień dla kolejarzy, jak możliwość odejścia na emeryturę w wieku 50 lub 55 lat, czy gwarancje awansów oraz zatrudnienia. Poza zmianami w tym zakresie, planowane jest także przemodelowanie przedsiębiorstwa. Chodzi o oddłużenie SNCF oraz o taką organizację firmy, aby była gotowa na funkcjonowanie w nowej rzeczywistości, bowiem już za dwa lata ma nastąpić otwarcie francuskiego rynku kolejowego na konkurencję.
Strajk na francuskiej kolei jest dotkliwy, ponieważ każdego dnia z pociągów korzysta w całym kraju 4,5 mln osób. Związkowcy liczą, że dzięki uciążliwym protestom, zyskają poparcie społeczeństwa. Z prowadzonych badań wynika jednak, że Francuzi dostrzegają konieczność przeprowadzenia restrukturyzacji SNCF.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.