PKP Intercity notuje straty na linii Warszawa – Łódź. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", przewoźnik chciałby skierować do obsługi tego połączenia składy Stadler Flirt.
Jak powiedział "Rynkowi Kolejowemu" prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, po wycofaniu
zbyt mało pojemnych składów ED74, przewoźnik zaczął notować straty przy obsłudze połączenia Warszawa – Łódź. Szef operatora tłumaczy, że uruchamianie składów wagonowych jest dużo droższe, niż zespołów trakcyjnych, a przychód z jednego pasażera na tej linii jest stosunkowo niski.
Z tego względu nowy zarząd spółki chciałby skierować do obsługi tego połączenia
składy Stadler Flirt. Na zmianę tras pociągów musiałoby wydać zgodę Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Trasy pociągów Dart i Flirt. Rys. RK
Nie będzie piętrowych ezetówCzy w związku z dużym popytem jest szansa na powrót do przygotowanego przed dwoma laty projektu zakupu piętrowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń między Warszawą a Łodzią? W styczniu
zaprzeczył temu poprzedni zarząd spółki. Prezes Chraniuk również raczej to wyklucza.
Jego zdaniem o nierentowności takiego zakupu decyduje coraz silniejsza konkurencja na trasie, nie tylko drogowa, ale i ze strony Kolei Mazowieckich i
Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przewoźnicy ci za obsługę odcinków np. ze Skierniewic do Warszawy otrzymują dofinansowanie marszałków województw, co obniża rentowność PKP Intercity,
działającego na tej linii na zasadach komercyjnych. Zakup nowego taboru do obsługi tej linii nie mógłby się w takich warunkach zwrócić.
Na tę trasę nie wrócą też czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne serii ED74. W ciągu najbliższych dwóch lat przewoźnik chce sprzedać niepasujące do jego wymagań składy. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
Linia Warszawa – Łódź z dofinansowaniem?Problemy PKP Intercity z obsługą linii Warszawa – Łódź, która po modernizacji
ma bardzo wysoki potencjał, wymagają rozwiązania. W ubiegłym miesiącu przewoźnik
aż o 12 proc. podniósł ceny biletów. Jak
pisaliśmy wczoraj, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa bierze pod uwagę zmianę sposobu finansowania połączeń Łódź – Warszawa. Pociągi TLK i IC kursujące w tej relacji
miałyby zostać objęte dotacją z budżetu centralnego.