Urząd Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności dla elektrycznego zespołu trakcyjnego typu Flirt 3 wyprodukowanego dla PKP Intercity przez konsorcjum Stadler-Newag.
- Uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu zgodnego z TSI dla elektrycznego zespołu trakcyjnego Flirt dla PKP Intercity jest formalnym potwierdzeniem, że został on zbudowany zgodnie z surowymi wymogami Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Jest to także formalne przypieczętowanie kompletnego zakończenia projektu dostawy taboru dla naszego klienta - PKP Intercity - powiedział Christian Spichiger, prezes Stadler Polska.
Flirt 3 dla PKP Intercity przeszedł pozytywnie wszystkie badania i otrzymał wszystkie certyfikaty zgodności, tj. CR TSI Loc&Pas (2011/291/UE), CR TSI NOI (2011/229/UE), TSI PRM (2008/164/WE), TSI SRT (2008/163/WE), TSI CCS (2012/88/UE). Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z TSI to potwierdzenie spełnienia surowych norm i najwyższych standardów europejskich dla pojazdów kolejowych w zakresie bezpieczeństwa taboru, dostosowania pojazdów do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, nowoczesnej technologii i ekologii. Pełna interoperacyjność pojazdu oznacza możliwość eksploatacji w całej Polsce, także na liniach po modernizacji oraz na terytorium Unii Europejskiej. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Zgodność z TSI była wymagana przez PKP Intercity zarówno w kontrakcie na dostawę Flirtów, jak i Dartów. Jednak ze względu na wydłużanie się procedur, przewoźnik zgodził się (za pozytywną opinią CUPT) odebrać pojazdy z prostszym do uzyskania dopuszczeniem do eksploatacji pojazdów niezgodnych z TSI plus deklaracją producentów, że pojazdy są zgodne ze specyfikacjami, a dokumenty zostaną dostarczone najszybciej jak to możliwe. Konsorcjum Stadler-Newag udało się to właśnie dziś.