W całej Finlandii od godziny 18:00 w poniedziałek do północy z wtorku na środę trwał strajk maszynistów państwowej firmy VR. Protesty były spowodowane decyzją rządu, który planuje otworzyć rynek kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję.
W wyniku strajku odwołanych zostało ponad 1500 połączeń (w tym ok. 800 lokalnych w rejonie Helsinek i ok. 300 dalekobieżnych) realizowanych przez państwową firmę VR. Wyjątkiem były jedynie międzynarodowe pociągi łączące Helsinki z Petersburgiem.
Pracownicy kolei sprzeciwiają się ogłoszonej w zeszłym tygodniu decyzji rządu, zgodnie z którą od 2020 roku prywatni operatorzy będą mogli wejść na fiński rynek kolejowych przewozów pasażerskich. To efekt wprowadzenia unijnych przepisów liberalizujących rynek usług kolejowych, tzw. IV pakiet kolejowy. Na skutek tego zakończy się monopol państwowej spółki kolejowej VR.
Jak zaznaczają kolejarze – strajkujący nie sprzeciwiają się samemu otwarciu na konkurencję, ale sposobowi w jaki zamierza to zrobić rząd. – Związek maszynistów nie sprzeciwia się otwarciu na konkurencję, ale uważa, że powinno to być zrobione sprawiedliwie i na tych samych zasadach jak w innych branżach. Tak, by dzięki otwarciu rynku były dostępne obiecywane przez polityków tańsze bilety i lepsze usługi – czytamy w komunikacie. Związkowcy podkreślają, że po zmianach i cięciach kosztów, jakie miały miejsce w ostatnich latach, VR ostatnio zaczęło przynosić zysk.
Według danych codziennie w aglomeracji Helsinek, łącznie z Espoo i Vantaa z pociągów podmiejskich korzysta ok. 200 tys. osób. Efekty strajku były neutralizowane przez, uruchomione na jego czas, połączenia autobusowe oraz ok. 2,5 tys. dodatkowych taksówek.
Celem unijnego tzw. IV pakietu kolejowego jest poprawa konkurencyjności i innowacyjności sektora kolejowego w krajach UE. Przewoźnicy mają uzyskać równy dostęp do rynków we wszystkich krajach UE i będą mogli startować w zagranicznych przetargach. Przetargi na przewozy kolejowe wykonywane w ramach usługi publicznej mają być normą w państwach członkowskich od grudnia 2023 roku. Na terenie całej Finlandii rynek kolejowy ma być otwarty do 2026 r.
Wprowadzenie reformy będzie wymagać renegocjacji porozumienia między VR a resortem transportu i komunikacji, zgodnie z którym państwowa spółka kolejowa ma monopol na rynku do 2024 roku. Jednak minister transportu Anne Berner twierdzi, że decyzja została podjęta i nie będzie zmian w rządowych planach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.