Urząd Transportu Kolejowego opublikował europejski alert bezpieczeństwa dotyczący kompozytowych wstawek hamulcowych. Fiński operator VR zauważył problem nagłego spadku skuteczności hamowania, szczególnie widoczny podczas trudnych warunków zimowych.
Grupa VR przeprowadziła ankietę wśród maszynistów, z prośbą o ocenę hamowania pojazdów z wagonami przy kompozytowych wstawkach hamulcowych. Otrzymano 23 odpowiedzi maszynistów, poruszających się pojazdami do przewozu drewna zarówno przy jazdach manewrowych jak i pociągowych. 16 z 23 maszynistów określiło hamowanie przy kompozytowych wstawkach hamulcowych, jako słabe. Późniejsze badania potwierdziły odczucia maszynistów - 13 na 20 zbadanych przypadków miało wydłużoną drogę hamowania, co oznacza, że skuteczność hamowania była niższa niż dozwolona.
Na podstawie raportów z zaistniałych zdarzeń stwierdzono, że konkretne typy lokomotyw i wagonów, wiek ani doświadczenie maszynistów, nie miały wpływu na przedmiotowe zdarzenia. - Rozwiązaniem technicznym, zwiększającym skuteczność hamowania, jest zwiększenie liczby pojazdów z żeliwnymi klockami hamulcowymi lub całkowite zastąpienie kompozytowych wstawek hamulcowych – żeliwnymi klockami hamulcowymi - sugeruje przewoźnik.
Problemu zauważonego przez fińskiego przewoźnika nie należy lekceważyć, ponieważ jak opisuje, zauważony spadek siły hamowania jest nagły i nieprzewidywalny, co w niektórych przypadkach może powodować sytuacje niebezpieczne. Wprawdzie prawie wszystkie zdarzenia zostały zgłoszone w okresie zimowym, w najbardziej wysuniętej na północ części słynącej z trudnych warunków Finlandii, jednak do części zdarzeń dochodziło także w warunkach doskonale znanych w pozostałych krajach Europy.
Jak informuje Fińska Agencja Bezpieczeństwa ds. Transportu (Trafi), do zdarzeń doszło w wagonach serii Snps i Snpss, które są używane do przewozu drewna. Wagony są wyposażone we wstawki hamulcowe C333, zamontowane na ramie wózka K16. Wagony były użytkowane przez około osiem lat. W tym okresie stwierdzono problemy z hamowaniem, z których najpoważniejszy dotyczył braku siły hamowania w warunkach zimowych. Siła hamowania uległa pogorszeniu, kiedy wagony zaczęto wykorzystywać do zestawiania całych pociągów. Wcześniej pociągi wyposażone były w wagony z żeliwnymi klockami hamulcowymi.
Dochodzenie agencji bezpieczeństwa wykazało, że odprowadzanie ciepła ze wstawki hamulcowej nie jest wystarczające do stopienia śniegu i lodu znajdującego się między blokiem a kołem. Ze względu niski współczynnik tarcia siła hamująca działająca na wstawkę hamulcową jest mniejsza, co utrudnia usunięcie śniegu i lodu zalegającego pomiędzy wstawką a kołem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.