PKP PLK chwali się zmodernizowanymi stacjami i przystankami Luboń, Mosina i Czempiń. Zaawansowanie prac modernizacyjnych na magistrali E59 pomiędzy Poznaniem a Czempiniem przekroczyło 85 %. Prace zakończą się przed wakacjami.
– Zakończyły się już prace torowe i sieciowe między Poznaniem a Luboniem i Mosiną a Czempiniem. Na linii zainstalowano nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Zmodernizowane są perony na stacjach i przystankach: Poznań Dębiec, Luboń, Mosina, Drużyna Poznańska, Iłowiec i Czempiń. Lepszą obsługę pasażerów zapewniają nowoczesne wiaty, ławki, oświetlenie, tablice informacyjne, nagłośnienie i czytelne oznakowanie –
informuje Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK.
– Perony są dobrze oznakowane i zostały dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Podróżni mogą korzystać z wind, które pozwalają na wyjazd z tuneli. Zbudowane są także bezpieczne podjazdy z terenu przed przystankiem lub stacją na perony – mówi Tomasz Stępień, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Trwają ostatnie praceW Puszczykowie przystanek jest odnowiony i pasażerom zapewniono lepszą obsługę. Zachowano także historyczną stylistykę obiektu. Zmodernizowane zostały obiekty inżynieryjne. Zakończono zasadnicze prace przy wiadukcie kolejowym na ul. Czechosłowackiej na Dębcu. Szeroka jezdnia, chodnik i ścieżka rowerowa zapewniają bezpieczną i szybką komunikację pod linią kolejową. Obok znajduje się zmodernizowany przystanek Poznań Dębiec. Trwają intensywne prace przy dwóch wiaduktach, drogowym w Łęczycy i kolejowym w Mosinie.
W miejscowości Nowinki powstał ekodukt. – To rodzaj wiaduktu, który umożliwia, szczególnie większym zwierzętom, bezpieczne przejście na drugą stronę torów. Takie rozwiązanie, w ustalonym na podstawie badań miejscu, eliminuje kolizje zwierząt z pociągami i zwiększa poziom bezpieczeństwa – mówi Tomasz Stępień. Na przełomie marca i kwietnia 2017 r. skończą się roboty torowe między Luboniem a Mosiną i przy peronach w Puszczykowie i Puszczykówku.
2 lata opóźnieńCały odcinek Poznań – Czempiń ma być gotowy do wakacji 2017, choć jeszcze niedawno
zapowiadano zakończenie robót maksymalnie do końca 2016 roku. Jeszcze wcześniej, w lutym 2015 roku, ze względu na zagrożenie w realizacji terminów prac, PKP PLK zerwało umowę z poprzednim wykonawcą , który pracował nad odcinkiem. Podpisano ją w styczniu 2013 roku i wtedy termin zakończenia modernizacji szlaku Poznań – Czempiń określano na czerwiec 2015.
Po zakończeniu prac niemal na całym 32 kilometrowym odcinku Wrocław – Poznań pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Pociągi regionalne skrócą czas przejazdu między Poznaniem a Czempiniem o kilka minut. Po zakończeniu modernizacji całej linii podróż najszybszymi pociągami z Poznania do Wrocławia skróci się o około 30 minut i będzie trwała 90 minut.
PKP PLK obecnie jest na etapie rozstrzygania przetargu na modernizację środkowego odcinka E59 pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem: najbliżej otrzymania zlecenia na przebudowę odcinka Leszno – Czempiń jest Torpol. Piszemy o tym
tutaj.