Fot. FerocoStacja Palędzie zmodernizowana na magistrali E20 przez Feroco
25 listopada Sąd Rejonowy Poznań – Stare Miasto zmienił tryb postępowania upadłościowego poznańskiej spółki Feroco na upadłość likwidacyjną. Feroco zajmowało się przebudową kilku magistrali kolejowych na zlecenie PKP PLK w poprzedniej perspektywie dofinansowania UE.
Informację o zmianie statusu Feroco otrzymaliśmy od jej pracownika proszącego o anonimowość. Jak napisał; załoga spółki otrzymuje wypowiedzenia a wypłacanie wynagrodzenia zostało wstrzymane.
Informację o przejściu w stan upadłości likwidacyjnej potwierdziliśmy w sekretariacie poznańskiej spółki. wiemy też, że syndyk masy upadłościowej zastąpił już zarząd. Teraz zleci on oszacowanie masy upadłościowej, po czym zapewne zacznie z majątku firmy spłacać wierzycieli.
Ponad dwa lata w upadłości układowej
Po raz pierwszy wniosek spółki wykonującej modernizacje i naprawy infrastruktury kolejowej o upadłość układową został zgłoszony w kwietniu 2014 roku, ale wycofano go po dwóch tygodniach. Ponownie stało się to w końcu lipca 2014 roku. Wtedy z kierowania spółką zrezygnował jej prezes – Jacek Jerzy Kowalski. W ten sposób spółka działała do 25 listopada 2016.
Wstrzymane płatności
W 2014 roku spółka będąca własnością Zbigniewa Jakubasa, miała poważny konflikt z PKP PLK, po tym jak zarządca infrastruktury wstrzymał dla niej płatności w związku z prowadzonymi kontraktami.
– Otrzymaliśmy sygnały, w tym od podwykonawców Feroco, że firma ta, nie płaci im za wykonane prace – informował wówczas rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. – Ponieważ PLK na bieżąco reguluje wszystkie płatności wobec blisko 100 wykonawców z którymi współpracuje, do czasu zweryfikowania tych informacji, czasowo wstrzymała płatności 4 faktur wystawionych przez Feroco. Po audycie wewnętrznym uruchomiono płatność z 1 faktury – dodaje rzecznik.
Feroco odpierało te zarzuty. Jako powód spółka podała niemożność kontynuowania prac z winy PPTM. W czerwcu 2014 roku "Zarząd i pracownicy Feroco" wystosowali list otwarty do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, w którym zwracali się z prośbą o pomoc i spowodowanie, by podległe państwu spółki Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe oraz PKP PLK, respektowały prawo i zasady elementarnej uczciwości w obrocie gospodarczym". Na list ministerstwo nie odpowiedziało.
Feroco wyrzucone z placu robót pod Skierniewicami
– W sytuacji, gdy firma nie radzi sobie z kontraktem i terminowym realizowaniem zadań, rozstajemy się z nią i znajdujemy innych wykonawców, którzy podejmują realizację określonej umowy. Takie rozwiązanie zostało zastosowane na linii Warszawa – Skierniewice wobec Feroco, które miało poważne opóźnienia w realizacji kontraktu, nie reagowało na wezwania konsorcjum do nadrobienia zaległości i w końcu porzuciło plac budowy, stawiając konsorcjum i zamawiającego w trudnej sytuacji. Zastosowanym rozwiązaniem było w tym przypadku szybkie znalezienie innych firm, które realizowały ten kontrakt – informował rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.