Dwa EN57 po modernizacji w FPS H. Cegielski (popularne „Feniksy”) i dwa EN57ALd przebudowane przez ZNTK Mińsk Mazowiecki dotarły do łódzkich Przewozów Regionalnych. W niedzielę wejdą do służby na najdłuższych trasach obsługiwanych przez łódzki oddział spółki. Na całkowitą eliminację niezmodernizowanych EN57 będzie jednak trzeba jeszcze poczekać.
Przewoźnik podkreśla komfort podróży zmodernizowanymi jednostkami. We wnętrzu zastosowano wygodne półmiękkie siedzenia, klimatyzację, zintegrowany system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Przewidziano także miejsca dla pasażerów niepełnosprawnych oraz rampy pozwalające na dostanie się do środka wózkiem inwalidzkim. „Feniks” został wyposażony w gniazdka do ładowania laptopów lub telefonów, jednak w odróżnieniu od egzemplarza pokazanego na targach Trako pod każdą parą siedzeń znajdują się nie dwa gniazdka, lecz jedno.
Najbardziej zaawansowana modernizacja
Zakres modernizacji pod względem technicznym
opisywaliśmy już na naszych łamach. „Feniksy” są w stanie rozpędzić się do 120 km/h. Poprawiono w nich zdolności jezdne dzięki zastosowaniu nowych silników asynchronicznych, nowych przekładni dwustopniowych, modernizacji wózków w zakresie pierwszego stopnia usprężynowania i prowadzenia zestawów kołowych wraz z zapewnieniem optymalnych parametrów hamowania, dzięki nowoczesnemu układowi hamowania z nowym zaworem rozrządczym. Poprawione zostało również wyciszenie jednostek, co ma przełożyć się na wzrost komfortu podróży. Inaczej niż w poprzednich modernizacjach rozwiązano prowadzenie kanałów klimatyzacji i ogrzewania, co ma przełożyć się na wyższy komfort termiczny.
Podobne parametry eksploatacyjne mają EN57 zmodernizowane przez ZNTK Mińsk Maz. Różnicą jest natomiast mniejsza o 10 liczba miejsc siedzących. W ocenie wykonawcy modernizacji oraz przedstawicieli PR przebudowany EN57 nie odbiega standardem od nowych ezt.
160 km/h? „Nie ma takiej potrzeby”
Opłacalność modernizacji wiekowych EN57 jest jednak coraz częściej kwestionowana. – Zdania ekspertów są bardzo podzielone. Przychylamy się do zdania tych z nich, którzy uważają takie działanie za ekonomicznie uzasadnione, bo tańsze od zakupu nowych pojazdów. To prawda, że nie jest konstrukcyjnie możliwe przystosowanie EN57 do jazdy 160 km/h, ale nie ma potrzeby, by pociągi regionalne jeździły z taką prędkością – argumentuje dyrektor łódzkiego oddziału PR Krzysztof Urbaniak.
– Obecnie do dyspozycji oddziału spółki jest 21 zmodernizowanych ezt – mówi Urbaniak. Część z nich jest własnością województwa łódzkiego, które użycza taboru przewoźnikowi. Taka liczba pozwala na spełnienie wymagań PKP PLK co do taboru wjeżdżającego na dworzec Łódź Fabryczna – odcinek między podziemną stacją a Łodzią Widzewem mogą obsługiwać tylko składy z toaletą próżniową. PR zamierza obsługiwać nowo dostarczonymi pojazdami przede wszystkim trasy w kierunku Warszawy oraz Częstochowy, ale także relację Łódź Kaliska – Wrocław. Również jedna z dwóch nowo uruchamianych par
pociągów Regio Łódź Kaliska – Toruń ma być zestawiana z jednostek po modernizacji.
W przyszłym roku przybędą ED72
Niezmodernizowanych EN57 pozostało w Łódzkiem już tylko 7. Według Teresy Woźniak z Urzędu Marszałkowskiego ich zastąpienie unowocześnionymi jednostkami to już kwestia miesięcy. – Mamy od zarządu PR informację o 10 kolejnych jednostkach, których przybycie jest planowane na połowę przyszłego roku. Myślę, że po ich otrzymaniu nareszcie uda się wycofać stare EN57 z obsługi linii w województwie – spodziewa się urzędniczka. Jak dodaje, prawdopodobnie nieco zwiększona – o ok. 40 tysięcy pociągokilometrów – zostanie też praca eksploatacyjna łódzkiego oddziału PR.
– W przyszłym roku nasz oddział otrzyma kolejne pojazdy. Będą to zespoły trakcyjne ED72 po naprawie P4 z modernizacją – potwierdza Urbaniak. Jak zaznacza, ich dokładna liczba nie jest jednak jeszcze pewna. Czteroczłonowe jednostki mają być wykorzystywane do obsługi połączeń cieszących się największą popularnością, w tym InterRegio do Warszawy. Dyrektor nie był w stanie określić, z którego regionalnego oddziału spółki pojazdy zostaną przekazane.