Dziś (16 marca) w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego, jednego z najważniejszych wydarzeń dla branży kolejowej w Polsce. Konferencję otworzył Przemysław Gorgol, dyrektor CUPT.
Ostatnie lata to znaczący rozwój polskich producentów taboru kolejowego, jak również powolna, ale konsekwentna wymiana pojazdów szynowych w naszym kraju. Podczas Europejskiego Forum Taborowego 2016, organizowanego przez TOR Konferencje zostanie podjęta tematyka zakładanych zakupów do 2020 r., modernizacji, jak również planów i zamiarów przewoźników pasażerskich i towarowych w naszym kraju i regionie. Nie zabraknie także zagadnień związanych z regulacjami europejskimi istotnymi dla przewoźników i producentów pojazdów.
O co chodzi w nowej perspektywie unijnej?Podczas dzisiejszego uroczystego otwarcie Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaprezentował najważniejsze różnice pomiędzy projektami taborowymi realizowanymi w ramach obecnej i poprzedniej perspektywy unijnej. - Biorąc pod uwagę doświadczenia z wcześniejszych lat warto podkreślić, że szczególna uwaga będzie przywiązywana do powiązania taboru z jakością - aktualną i planowaną - infrastruktury kolejowej. Ma to pozwolić uniknąć pewnego rozdwojenia jaźni i zakupu taboru do obsługi linii której parametry są mało satysfakcjonując - wskazywał dyrektor CUPT.
Jak przypomniał, w perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 nie będzie już możliwości zakupu używanego taboru. Dofinansowywane będą tylko projekty zakupu nowego taboru lub modernizacji. - Ma to związek przede wszystkim z przewidywanym cyklem życia i trwałością projektu - tłumaczył Gorgol.
Polska - największy rynek regionu
W następnym wystąpieniu Michał Grobelny, ekspert ZDG TOR i zastępca redaktora naczelnego "Rynku Kolejowego" przedstawił podsumowanie polskiego rynku taborowego. Jak zaznaczył, w naszym regionie pod względem wielkości polski rynek ustępuje tylko Niemieckiemu i Rosyjskiemu (w zależności od tego, czy wliczać te kraje do Europy Środkowej).
W Polsce jest ok. 3600 lokomotyw wykorzystywanych w przewozach towarowych, 460 lokomotyw pasażerskich, ok. 250 spalinowych zespołów trakcyjnych i wagonów motorowych oraz ok. 1400 elektycznych zespołów trakcyjnych. Ciekawostką jest to, że mimo tego że nasz rynek ogółem jest dużo większy, to w kategorii ilości spalinowych zespołów trakcyjnych wyprzedzają nas Czesi.
- W ostatnich latach mieliśmy w Polsce bardzo intensywne zakupy taborowe, które w większości zostały zrealizowane przez polskich producentów - mówi Grobleny. Według badania, które przedstawił, od 2012 roku wymieniono w Polsce ponad 200 ezt, 57 szt i 45 wagonów (plus 22 piętrowe). Potrzeby są jednak duże większe - wymian wciąż wymaga nawet siedemset ezt EN57 i kilkaset wagonów.
Inną ciekawą specyfiką naszego rynku jest to, że szczególnie w zakresie pojazdów spalinowych mamy do czynienia z bardzo dużą różnorodnością typów dostarczonych pojazdów - co wynika z dużego rozdrobnienia przetargów.
Forum potrwa dwa dniJak co roku, Europejskie Forum Taborowe podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego. Forum odbywa się w dniach 16-17 marca w hotelu Marriott w Warszawie.
Dyskusja podczas konferencji będzie prowadzona wokół sześciu głównych zakresów tematycznych:
- Ocena opłacalności modernizacji, a zakup nowych pojazdów – na bazie dotychczasowych doświadczeń,
- Zapotrzebowanie rynków regionu na lokomotywy towarowe – nowoczesne konstrukcje, potrzeby i plany zakupowe w kolejnych latach (w kontekście rozpoczętej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej),
- Innowacyjne konstrukcje wagonów towarowych jako jedna z podstaw powodzenia w biznesie logistycznym (nowoczesne technologie, nowe rynki zbytu),
- Spalinowe i elektryczne zespoły trakcyjne (przegląd rynku, planowane przyszłe zamówienia do 2020 r.),
- Panel klientów – czego pragną, jakie życzenia i uwagi wobec producentów mają zamawiający pojazdy pasażerskie – samorządy i przewoźnicy samorządowi?
- Prawo Unii Europejskiej – nowe przepisy, perspektywy, trudności, wpływ na rynek (dopuszczenia, TSI), bariery.