Choć w Czechach wciąż brakuje infrastruktury kolejowej, po której można jeździć z prędkością 200 km/h, Czesi kupili właśnie wagony, które mogą poruszać się z taką prędkością. Będą je wykorzystywać głównie w przewozach międzynarodowych.
Czesi w ostatnich dniach dokonali dwóch ważnych transakcji, dzięki którym otrzymają łącznie 91 nowoczesnych wagonów.
Kontrakt z konsorcjum Siemens-ŠkodaW pierwszym rzędzie należy zwrócić uwagę na transakcję z konsorcjum Siemens-Škoda, gdzie zamówiono 50 bardzo nowoczesnych fabrycznie nowych wagonów pasażerskich z platformy Siemens Viaggio Comfort, znanych dotąd z pociągów RailJet. W Czechach pojazdy te są bardzo chwalone za komfort podróży, jaki zapewniają. Wagony będą łączone w 10-wagonowe zespoły, między którymi będzie można przemieszczać się jak w jednostkach zespolonych. Zestawy będą jednak miały możliwość rozłączenia w czasie eksploatacji z pasażerami, inaczej niż np. Pendolino.
České dráhy zamówią wagony 2. i 1. klasy, a także dla pasażerów z większym bagażem i restauracyjne. W zamówieniu znajdą się także wagony sterownicze, co umożliwi tworzenie z zestawów pociągów push&pull. Czesi zapłacą za wagony 3 mld koron. To około 506 mln zł. Pierwsze wagony mają wozić pasażerów za 32 miesiące.
Tanie i szybkie wagony od Kolei AustriackichDrugi ważny zakup dotyczy 41 wagonów Bmz, których nie potrzebują już Koleje Austriackie. Koszt transakcji to 13,7 mln euro, czyli w przeliczeniu na złotówki – 1,4 mln zł za jeden wagon. Warto w tym miejscu przypomnieć, że koszt modernizacji jednego krajowego wagonu typu 111A/141A osiągnął już
ponad 3,7 mln zł z utrzymaniem i późniejszym przeglądem P3. W ostatnich przetargach koszt ten wzrósł do 4,1 mln zł.
– Przejmujemy wagony Bmz w bardzo dobrym stanie technicznym, bardzo ciche, po przeprowadzonych modernizacjach, z wydajną klimatyzacją i gniazdkami elektrycznymi w przedziałach. W wagonach są sześciomiejscowe przedziały, co z pewnością spodoba się pasażerom – powiedział Miroslav Kupec, członek zarządu Kolei Czeskich, odpowiedzialny za sprawy techniczne. Dodał, że zanim wagony trafią na tory z pasażerami, przejdą konieczne rewizje, niewielka część przejdzie też naprawy.
Koleje Czeskie prowadzą w tej chwili bardzo duży program inwestycyjny, związany z zakupem nowoczesnego taboru. W maju ogłoszono przetarg na
zakup 50 ezt, w grudniu w Czechach
pojawiły się Siemensy Vectron do prowadzenia pociągów z prędkością 200 km/h. Więcej na temat planowanych czeskich zakupów piszemy
tutaj.
W obliczu zakupu przez Czechów 41 wagonów przygotowanych do jazdy z prędkością 200 km/h warto przypomnieć, że 40 czeskich wagonów jeździ obecnie
w składach pociągów PKP Intercity. Przewoźnik płaci za nie Czechom zgodnie z cennikiem RIC. W tym roku jeżdżą w rekordowo długich relacjach od czeskiej granicy nad morze. Do redakcji docierają opinie, że nie są do tego przygotowane (w Czechach jeżdżą na krótkich dystansach lub w ruchu regionalnym).