Europejskie Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników Towarowych (ERFA) opublikowało stanowisko, w którym domaga się otwartego dostępu do taboru i infrastruktury, a także do taboru. Odnosi się także do utrzymywania barier wejścia na rynek dla nowych graczy w branży kolejowej.
Współpraca między przedsiębiorstwami
ERFA w opublikowanym stanowisku zaleca, by zarządcy infrastruktury kolejowej zapewniali przejrzyste zasady kooperacji, by gwarantować równe traktowanie wszystkich podmiotów i uczciwą konkurencję.
Stowarzyszenie zaznacza także, że istnieje ryzyko nadużywania umów o współpracy między zarządcami infrastruktury, a innymi firmami, co może naruszać zasady wolnego rynku lub doprowadzać do stawiania na uprzywilejowanej pozycji firm będących częścią spółek kontrolujących dostęp do infrastruktury.
Przejrzystość finansowa
Kluczową kwestią w każdym przedsiębiorstwie jest pełna przejrzystość transferowania pieniędzy pomiędzy poszczególnymi częściami holdingu – czytamy w stanowisku ERFA. Stowarzyszenie także zaleca, by zawierane kontrakty były jasne, sprawiedliwe i zapewniały równą konkurencję między przedsiębiorstwami.
Rola i funkcjonowanie zarządcy infrastruktury
Europejskie Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników Towarowych zaleca, by zarządcy infrastruktury kontrolowali cykl życia prowadzonych przez siebie inwestycji, w taki sposób, by utrzymywać wysoki standard utrzymania infrastruktury. Dzięki temu zmniejszy to koszty ponoszone przez firmy istniejące na rynku, ale także umożliwi istnienie solidnych podstaw do zwrotu inwestycji krajowych i europejskich.
Otwarte rynki i uczciwa konkurencja
Tej kwestii, mimo że przewija się ona w całym dokumencie, ERFA poświęca osobny rozdział. Jasno zaleca w swoim stanowisku, by utrzymywać uczciwą konkurencję na rynku. Argumentuje to tym, że w efekcie rośnie jakość świadczonych usług.
ERFA odniosło się też do próśb wysyłanych przez niektórych członków stowarzyszenia, by okres przejściowy przeznaczony na otwieranie rynku i wyrównanie szans firm prywatnych i państwowych został przedłużony. Stowarzyszenie uważa, że głównym zamysłem takich próśb jest ochrona aktualnej sytuacji na rynkach tak długo, jak to byłoby możliwe i jedynie opóźnianie zmian.
Dostęp do taboru
ERFA w swoim stanowisku zaznacza, że jest to poważna bariera wejścia na rynek. W dokumencie czytamy także, że utrudnianie dostępu do nieużywanego taboru przez niektórych państwowych przewoźników jest bardzo widoczne zarówno w sektorze pasażerskim, jak i towarowym. Zdaniem stowarzyszenia jest to kolejny przypadek potwierdzający niesprawiedliwe traktowanie różnych firm kolejowych.
Zaleceniem stowarzyszenia jest udostępnienie zbędnych pojazdów firmom trzecim, np. firmom leasingowym, by nowi gracze na rynku nie byli zmuszani do kupna nowego taboru, podczas gdy nieużywane pojazdy stoją na torach i jedynie wymagają remontów.
Zapraszamy na Kongres Kolejowy 2014, który po raz pierwszy gości w Łodzi. To miasto, które od dłuższego czasu imponuje skalą i wielkością inwestycji w transport szynowy, udowadniające, że jest on niezbędny dla rozwoju nowoczesnych metropolii. Podczas tegorocznej edycji poruszone zostaną następujące tematy:
-
Ile kolei w Polsce, ile UE na kolei?
-
Kolej wobec unijnej perspektywy budżetowej 2014+. Podsumowanie doświadczeń i drogowskazy na nową perspektywę
-
Jednolity rynek kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce
-
Polska infrastruktura kolejowa – wielki projekt modernizacyjny
-
Rewitalizacja terenów pokolejowych
-
Czy pasażerowie doczekają jednolitego systemu informacji pasażerskiej i sprzedaży biletów?
Więcej o Kongresie Kolejowym 2014