PKP Intercity rozpisało przetarg na 59 napraw okresowych dla lokomotyw elektrycznych serii EP09. To pierwszy tak duży przetarg dotyczący tych szybkich lokomotyw w ostatnim czasie. Wcześniej przewoźnik prowadził prace przy pojedynczych sztukach.
Naprawę okresową na czwartym poziomie utrzymania chce zlecić PKP Intercity dla szybkich lokomotyw elektrycznych serii EP09. Właśnie ruszyło postępowanie przetargowe, które zamawiający podzielił na dwie części. W pierwszej znalazło się 31 lokomotyw elektrycznych, zaś w drugim – 28. Ponieważ przewoźnik ma tylko 46 takich lokomotyw, chodzi prawdopodobnie o wybranie wykonawcy dwóch następnych napraw.
Jeszcze przed naprawą głównąPoziom 4. utrzymania pojazdu kolejowego, czyli naprawa rewizyjna, w swoim zakresie przewiduje prace obejmujące przegląd podzespołów i zespołów połączonych z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych. PKP Intercity zastosowało przede wszystkim kryterium ceny (70%), pod kątem którego oceniać będzie oferty. 20% punktów oferenci uzyskają za wskazanie terminu wykonania naprawy każdej z lokomotyw, zaś 10% za długość gwarancji. Maksymalny czas przewidziany na wykonanie każdego z zamówień określono na 48 miesięcy.
Wykonawca starający się o zamówienie musi wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert należycie wykonał dostawę (dostawy) lub naprawę (naprawy) nie mniej niż 12 pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym dla części pierwszej przetargu oraz 10 pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym dla części drugiej. Składanie ofert trwa do 12 lipca. Warto jednak zaznaczyć, że PKP Intercity posiada tak naprawdę 46 sztuk EP09. Oznacza to, że zamawiający prawdopodobnie chce zagwarantować sobie wykonawcę prac na kolejne naprawy rewizyjne.
IC pozbędzie się „dziewiątek”Lokomotywy elektryczne serii EP09, które obecnie są w posiadaniu PKP IC zostały wyprodukowane w latach 1987-1997. – Spółka planuje ich eksploatację do terminu drugiej naprawy głównej. Po tym etapie nastąpi likwidacja lub odsprzedaż do innego przewoźnika – informował Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB. – Wyłączenia z ruchu z powodu osiągnięcia zakładanych resursów lokomotyw serii EP09 nastąpią już w 2021 roku – 2 pojazdy, w 2025 roku – 34 pojazdy, w 2028 roku – pozostałe pojazdy – dodaje. Szczegółowo pisaliśmy o tym
w tym tekście.
W miejsce wycofanych lokomotyw przewoźnik zamierza jednak zakupić nowe pojazdy. – Obowiązująca w spółce
Strategia Taborowa do 2020 roku zakłada zakup 40 lokomotyw – zaznacza podsekretarz.
Do tej pory przewoźnik rozpisywał dużo mniejsze przetargi na naprawy EP09. W październiku 2016 roku to
Olkol wygrał przetarg na naprawę trzech szybkich lokomotyw. Z kolei
Newag wygrał czerwcowe postępowanie na naprawę 9 lokomotyw tego typu.
Aktualizacja: Naprawy na cztery lataZgodnie z przypuszczeniami, wykonawca zamówienia naprawi część lokomotyw EP09 dwukrotnie. – PKP Intercity planuje, po rozstrzygnięciu przetargu i wybraniu oferenta, zawrzeć kontrakt na 48 miesięcy, w ramach którego zostanie wykonanych w sumie 59 przeglądów P4 dla 46 lokomotyw EP-09, którymi spółka dysponuje. Niektóre lokomotywy zostaną poddane przeglądowi P4 dwa razy z uwagi na osiągnięcie parametrów kwalifikujących je do przeglądu – poinformowała "Rynek Kolejowy" Marta Ziemska z PKP Intercity.
Przewoźnik opublikował już specyfikację zamówienia. Ciekawostką jest to, że przewoźnik zastrzegł sobie możliwość zmniejszenia zamówienia o nie więcej niż 10 procent, czyli o sześć przeglądów.