Firma Pesa dostarczy Kolejom Śląskim zastępczy pojazd, który będzie charakteryzował się zbliżonymi parametrami do zamówionych u producenta jednostek. To tymczasowe rozwiązanie, na które zdecydowali się producent oraz zamawiający. Koleje Śląskie zaznaczają, że jest ono zgodne z zapisami umowy. Przesunięcie terminu dostawy pierwszego pojazdu wynika m.in. z faktu, że trwa jeszcze proces certyfikacji pojazdów.
Jak poinformował producent, wszystkie badania zostały zakończone pozytywnym wynikiem. W najbliższych dniach pojazdy powinny otrzymać certyfikaty WE pozwalające na dokończenie procedury uzyskania zezwolenia, która odbywa się według najnowszych, obowiązujących od 1 czerwca 2017 przepisów w zakresie uzyskiwania zezwoleń zgodnych z TSI.
Dwa trójczłonowe Elfy 2, które pozytywnie zaliczyły wszystkie testy podczas badań, są przygotowywane do odbiorów w siedzibie producenta, trwają szkolenia obsługi KŚ, a pojazdy niezwłocznie po uzyskaniu zezwolenia i odbiorach będą mogły wozić pasażerów.
W październiku 2016 r. Koleje Śląskie i Województwo Śląskie podpisały umowę z Pesą na dostarczenie nowoczesnych pojazdów kolejowych. Łącznie na Śląsk do końca lipca przyszłego roku ma trafić 19 takich jednostek. Od momentu podpisania umowy minęło 8 miesięcy, a w tym czasie dwa z wyprodukowanych pojazdów pomyślnie przeszły testy i są gotowe do odbiorów, a kolejnych 9 jest już w różnych fazach produkcji. – Liczymy, że opóźnienie będzie jak najmniejsze i tym samym nasi pasażerowie możliwie jak najszybciej będą mogli korzystać z nowych pojazdów – przekazuje przewoźnik.
Aktualizacja: 14WE zamiast Elfa 2
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", pojazdem zastępczym za Elfa 2 będzie 14WE, który Pesa wynajęła od firmy Industrial Division. Informację potwierdził prezes ID Piotr Ignasiak. Nie chciał zdradzić, czy chodzi o jeden, czy o dwa pojazdy. Według informacji "RK" pierwszy pojazd wyjechał już z Mińska Mazowieckiego, gdzie przechodził naprawę P4 z modernizacją i skierował się do Katowic. Połączenia Kolei Śląskich może zacząć obsługiwać już w poniedziałek.
Naprawy czterech pojazdów 14WE, które z SKM Warszawa kupiło Industrial Division były prowadzone przez ZNTK Mińsk Mazowiecki. Oprócz przeglądu okresowego P4 polegały na odświeżeniu wnętrza pojazdu, montażu nowoczesnej toalety przystosowanej do przyjęcia osoby niepełnosprawnej oraz modernizacji systemu informacji pasażerskiej. Wymieniono także tapicerkę siedzeń. Pojazd otrzymał nowe malowanie. Więcej szczegółów oraz zdjęcia
można znaleźć tutaj.
Co ciekawe, te same pojazdy Industrial Division zaproponowało Kolejom Śląskim, gdy te organizowały przetarg na
dzierżawę używanych pojazdów. Korzystniejszą ofertę złożyły jednak Przewozy Regionalne; ostatecznie zresztą KŚ
unieważniły to postępowanie.