Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie trwają testy elektrycznego zespołu trakcyjnego Elf 2. To końcowy etap badań niezbędnych do homologacji pojazdów 21 WEa zamówionych w październiku 2016 roku przez Koleje Śląskie.
Przewoźnik ten (zresztą także pierwszy, który w 2010 roku zamówił Elfy poprzedniej, wciąż z powodzeniem eksploatowanej generacji) ma w myśl umowy z Pesą dysponować 13 składami Elf 2, a opcja przewiduje dostawę sześć kolejnych.
Projektując przeznaczony dla obsługi ruchu regionalnego ezt najnowszej generacji, Pesa postawiła przede wszystkim na bezpieczeństwo podróżnych i obsługi. Bydgoska firma już wcześniej, jako jedna z pierwszych na świecie, wprowadziła do produkcji tabor spełniający najwyższe normy bezpieczeństwa i wytrzymałości (EN 12663-1 oraz EN 152227) przy trwałości konstrukcji 30 lat. Obok bezpieczeństwa kluczowym jest komfort pasażerów i obsługi. Elf 2 charakteryzuje się ciekawym designem, nowoczesnymi, jednoprzestrzennymi, klimatyzowanymi wnętrzami, wyposażonymi w wygodne fotele i dynamicznym systemem informacji pasażerskiej.
Pojazdy wyposażone są w interkom zapewniający komunikację podróżnych z maszynistą oraz system emisji reklam i zliczania pasażerów. Posiadają monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, nowoczesne systemy diagnostyki online pozwalające na bieżącośledzić pracę najważniejszych podzespołów pojazdu, co ogranicza do minimum możliwość wystąpienia usterki oraz skraca czas reakcji serwisu. W pojazdach przewidziano od 100 do 190 miejsc siedzących; w zależności od konfiguracji. Spełniają one wymogi normy TSI w zakresie udogodnień dla osób niepełnosprawnych poprzez odpowiednio zaprojektowaną i wyposażoną kabinę WC w układzie zamkniętym, oznakowanie oraz wyposażenie w windę elektryczną i rampę składaną.
Elfy 2 zostały też zamówione przez
Przewozy Regionalne,
Województwo Podkarpackie, a kolejnym nabywcą mają być
Koleje Wielkopolskie.