PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą postępowanie przetargowe, którego przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium wykonalności dla elektryfikacji pięciu linii na Pomorzu. Budowa sieci trakcyjnej objęłaby w ramach projektu linie nr 203, 208, 215, 743, 744. Zarządca za cel inwestycji stawia przeniesienie na te linie części ruchu pociągów pasażerskich.
Opracowanie studium wykonalności dotyczy projektu „Prace na pozostałych liniach kolejowych należących do alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz – Trójmiasto i stycznych, w tym linii kolejowej nr 208 na odcinku Wierzchucin – Tuchola – Chojnice, linii kolejowej nr 203 na odcinku Łąg – Czersk – Chojnice, linii kolejowej nr 215 na odcinku Szlachta – Czersk – Bąk oraz łącznic nr 743 Lipowa Tucholska – Szlachta i 744 Lipowa Tucholska – Szlachta Zachód wraz z elektryfikacją”. Obecnie brak sieci trakcyjnej na liniach objętych projektem występuje w przypadku linii nr 203, 208, 215, 743 i 744.
Dużo droższe ofertyCelem przygotowania dokumentacji przedprojektowej jest określenie wariantów inwestycyjnych. Wykonawca ma za zadanie przeprowadzić analizy i na ich podstawie przygotować wariant inwestycyjny. Zdefiniowane mają zostać założenia techniczne dla wspomnianych linii w zakresie parametrów geometrycznych, kinematycznych, stosowanego typu rozjazdów na połączeniach o charakterze banalizacyjnym, węzłowym i dojazdowym. Wykonawca ma również wskazać parametry eksploatacyjne, w szczególności profilu prędkości, dopuszczalnych wartości nacisków osiowych i liniowych, dopuszczalnej długości pociągów.
Do przetargu stanęło pięciu oferentów. Żaden z nich nie zmieścił się w zakładanym przez PKP PLK budżecie, który dla tego zamówienia wynosił 4,99 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożył TPF z Warszawy na kwotę 5,83 mln zł. Dalej w kolejności ceny, swoje propozycje złożyli WYG International (6,69 mln zł), Multiconsult Polska (8,22 mln zł), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (9,86 mln zł) oraz konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu i Schussler-Plan Inżynierzy (10,65 mln zł).
W myśl przewozów pasażerskichPolskie Linie Kolejowe zakładają, że projekt dostosuje alternatywny ciąg transportowy i linie styczne głównie do przewozów pasażerskich. Dlatego w zakresie prac przewidziano elektryfikację odcinków linii dotychczas niezelektryfikowanych. Niezależnie od tego, projekt powinien również dostosować je do przeniesienia aktualnego oraz prognozowanego ruchu pociągów towarowych (w tym ze szczególnym uwzględnieniem możliwości prowadzenia objazdów).
Inny projekt, pod nazwą „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, ma na celu stworzenie korytarza towarowego do portu morskiego w Gdyni. Ciąg ten naturalnie pomija niektóre ośrodki miejskie Pomorza, które są ważnymi generatorami ruchu pasażerskiego. W ramach właśnie rozpisanego projektu planowane są prace inwestycyjne, które dowiążą te miejscowości do alternatywnego ciągu transportowego oraz stworzą ciąg Chojnice – Tczew (Trójmiasto) z możliwością wykorzystania trakcji elektrycznej.
Wykonawca będzie miał 390 dni na opracowanie dokumentacji. Zdaniem dyrektora ds. projektów transportowych w ZDG TOR, Pawła Rydzyńskiego, inwestycje te
będą zasadne w kontekście elektryfikacji całej Magistrali Węglowej.