CUPT rozstrzygnął trzeci konkurs na projekty do dofinansowania z funduszy unijnych. Tym razem do wzięcia było ponad 1,2 miliarda złotych z przeznaczeniem na infrastrukturę kolei miejskiej. Niestety, na razie będzie można wydać tylko połowę środków.
Jak czytamy w regulaminie konkursu, dofinansowaniu podlegają projekty przyczyniające się w największym stopniu do wzmocnienia roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju dzięki poprawie stanu połączeń kolejowych poza siecią TEN-T. Dofinansowanie UE w ramach tego konkursu mogły uzyskać projekty dotyczące kolei miejskiej polegające na budowie, modernizacji i rehabilitacji linii kolejowych.
O dofinansowanie mogli się ubiegać zarządcy infrastruktury i samorządy zorganizowano dla projektów ujętych w Kontraktach Terytorialnych. Do pozyskania była alokacja w wysokości aż 1,23 miliarda złotych. Jak poinformował CUPT, do dofinansowania wybrano trzy projekty, o łącznej kwocie dofinansowania 608 mln złotych:
- Przystanek kolejowy Wrocław Szczepin wraz z przebudową wiaduktu – wkład UE to 34,8 mln zł;
- Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga – wkład UE to 61,7 mln zł;
- Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – wkład UE to 512 mln zł.
Lista została już zatwierdzona przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Niedawno CUPT rozstrzygnął konkurs na projekty taborowe warte trzy miliardy złotych –
można o tym przeczytać w tym miejscu. Z powodu niespełnienia wymogów projektu przez PKP Intercity, do zagospodarowania z tego konkursu jest prawie 400 milionów złotych środków unijnych. Ponieważ w konkursie infrastrukturalnym nie przyznano jeszcze większej kwoty, do zagospodarowania pozostaje łącznie ok. miliarda złotych.
Pół miliarda dla SKM Szczecin
Zdecydowanie największym beneficjentem jest więc
projekt szczecińskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Niestety, oferty w przetargu PLK na modernizację kluczowego odcinka
znacznie przekroczyły budżet. Wygranie konkursu, szczególnie w takiej kwocie dofinansowania, powinno jednak przywrócić inwestycję na właściwe tory - tak
zapowiedział członek zarządu PLK Arnold Bresch.
Projekt prowadzi Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które
wybuduje także m. in. 26 węzłów przesiadkowych przy SKM. Natomiast od korekty rozkładu jazdy marszałek województwa we współpracy z gminami
uruchomił nowe połączenia kolejowe w ramach pilotażu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Elektryfikacja PKM wraz z nowym przystankiemOd samego początku linia PKM planowana była także jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji trzeba było odłożyć w czasie.
Ich realizacja rozpoczęła się rok temu.
O tym, że w ramach elektryfikacji może powstać nowy przystanek PKM właśnie dzięki konkursowi CUPT
donosiliśmy w sierpniu ubiegłego roku. Po budowie PKM otwarto już nowe przystanki w Gdyni, które
okazały się sukcesem. Wczoraj pisaliśmy,że miasto Gdynia i PKP SKM Trójmiasto
chcą wyznaczyć nowe przystanki SKM na terenie miasta.
Nowy przystanek Wrocław Szczepin wraz z linią tramwajową
Przystanek kolejowy Wrocław Szczepin powstanie razem z
budową tramwaju na Popowice. Otwarto już oferty w połączonym przetargu,
które jednak przekroczyły budżet. Za sfinansowanie linii tramwajowej odpowiada miasto, ale przystanek ma sfinansować PKP PLK i to ona zgłosiła inwestycję do konkursu. Tramwajowa część inwestycji
otrzymała dofinansowanie w grudniu 2017 roku.