Zgłoszona kilka miesięcy temu do mechanizmu CEF elektryfikacja linii Węgliniec – Zgorzelec ma wkrótce wystartować. PKP PLK rozpisały przetarg na wybór wykonawcy.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowanie na opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych dla elektryfikacji linii 278 (E30) na odcinku Węgliniec – Zgorzelec. W ramach zadania sieć trakcyjna zostanie rozpięta nad 27-kilometrowym odcinku linii 278 oraz 400-metrowym fragmencie linii 274. Inwestycja prowadzona będzie w systemie „projekt i budowa”. Na realizację PLK przewidziała 19 miesięcy.
Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana na mocy kryterium ceny (60 proc.), terminu realizacji oraz czasu zamknięć torowych (po 20 proc.). Potencjalni wykonawcy muszą się wykazać dostępem do palownicy do wbijania fundamentów pod słupy sieciowe, pociągu fundamentowo – słupowego i dwóch pociągów sieciowych do potokowej wymiany sieci trakcyjnej. Oferty powinniśmy poznać pod koniec marca.
Jak
informowaliśmy niedawno, projekt może mieć dalszy ciąg: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce, by do jednego z peronów stacji Görlitz
doprowadzona została sieć trakcyjna polskiego systemu zasilania prądem stałym 3 kV.
PKP PLK zgłosiła projekt elektryfikacji linii 278 do Zgorzelca do II konkursu w ramach mechanizmu CEF i
uzyskała nań dofinansowanie. Projekty trzeba rozliczyć do końca 2020 roku. Dofinansowanie dla PLK to 19,1 mln euro z 22,5 mln euro całkowite wartości projektu. Pierwotnie elektryfikacja
miała się zakończyć w 2017 roku.
To nie jedyny projekt
elektryfikacji linii kolejowych, który będzie realizowany w Polsce. – Odrabiamy w ten sposób jeszcze XIX-wieczne zaległości –
zapowiadał w rozmowie z "RK" wicepremier Mateusz Morawiecki. Trwają przygotowania do
elektryfikacji linii nr 71 na odcinku Rzeszów Główny – Ocice. Jest już przetarg na studium wykonalności
elektryfikacji linii 248 i 253, wchodzących w skład PKM.
Elektryfikowana będzie także
linia nr 68 Lublin – Przeworsk na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, nr 25 z
Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna oraz linii kolejowej
nr 38 na odcinku Ełk – Korsze. Niewykluczona jest nawet
elektryfikacja linii LHS oraz
linii nr 213 na Hel.