Fot. Rynek KolejowyCzy w ramach KPK będziemy elektryfikować linię na Hel? Stacja w Helu.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zwraca uwagę, iż projekt zelektryfikowania linii kolejowej nr 213 Reda – Hel ma szansę znaleźć się w aktualizowanym właśnie Krajowym Programie Kolejowym. Poparcie dla tej inwestycji, której realizację pół roku temu zaproponował „Rynek Kolejowy”, wyrażają również m.in. PKP PLK, PKP Energetyka oraz samorząd wojewódzki i samorząd lokalny.
– Przychylam się do (…) opinii o zasadności podjęcia prac nad możliwością przeprowadzenia rewitalizacji linii kolejowej nr 213. Budowa nowych mijanek i przystanków na odcinku Reda – Hel przyczyniłaby się, z pewnością, do udrożnienia ruchu kolejowego, a także miała wpływ na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej tego regionu – napisał wiceminister infrastruktury Piotr Stomma do posła Stanisława Lamczyka (PO), współorganizatora konferencji „Wspólnie możemy odblokować Półwysep Helski”, która w poniedziałek odbyła się w Pucku. Wiceszef MIB zasygnalizował w tym piśmie także, że inwestycja ta ma szansę znaleźć się w aktualizowanym właśnie Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku.
– Obecnie obowiązujący „Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku” poddany jest weryfikacji. (…) Konieczne jest uzupełnienie KPK o zadania, które nie zostały zrealizowane w pełnym zakresie w poprzedniej perspektywie UE – dodał Piotr Stomma.
Potrzebny kolejny krok
Z koncepcją dalszej poprawy przepustowości linii kolejowej 213, która została zaprezentowana po raz pierwszy pod koniec 2015 r. w papierowej edycji „Rynku Kolejowego”, zapoznać się można tutaj; nad koncepcją pracowali m.in. przedstawiciele Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych (PTMKŻ) i Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. W poniedziałek w Pucku była ona szczegółowo prezentowana lokalnym samorządowcom.
– Zakończona nie tak dawno modernizacja linii na Hel dała dużo, ale nie jest projektem kompletnym. Biorąc pod uwagę planowaną elektryfikację linii wchodzących w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nie można zostawić linii helskiej jako jedynej wychodzącej z aglomeracji trójmiejskiej, która nie zostanie zelektryfikowana. Bez realizacji tego zadania nie ma szans na zmianę myślenia o transporcie w północnej części województwa – mówi poseł Stanisław Lamczyk.
Rozszerzyć ruch aglomeracyjny
W konferencji, która odbyła się pod patronatem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, uczestniczyli także m.in. przedstawiciele PKP PLK i PKP Energetyki. Jednym z kluczowych argumentów przedstawianych podczas konferencji było wskazanie, iż elektryfikacja nie jest tylko inwestycją, która może poprawić obsługę Półwyspu Helskiego w sezonie letnim, ale równocześnie może włączyć Powiat Pucki oraz północną część Redy w system kolei aglomeracyjnej.
– Granicę kolejowego ruchu aglomeracyjnego, która obecnie jest w Redzie, chcemy przesunąć minimum do Pucka lub Władysławowa. Równolegle, należy podkreślić, że elektryfikacja to również zupełnie nowe spojrzenie na prowadzenie ruchu dalekobieżnego w sezonie. Nie tylko rozwiązałby się problem czasochłonnej zmiany lokomotywy w Gdyni: dziś postój w Gdyni, w wyniku ograniczonej przepustowości linii 213 i niemożności wjazdu na Hel od razu po zmianie lokomotywy, potrafi trwać nawet kilkadziesiąt minut. Pojawiłaby też m.in. możliwość wjazdu do Władysławowa i Helu nowoczesnych pociągów, takich jak Pendolino czy Flirt3 – mówił Paweł Pleśniar z PTMKŻ.
Najpierw mijanki, potem elektryfikacja?
Problemem naturalnie są w tym momencie pieniądze. Krzysztof Czopek, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego zauważył, że projekt nie ma w tym momencie zagwarantowanego finansowania, jednak równocześnie podkreślił, że przedsięwzięcie to jest zapisane w Kontrakcie Terytorialnym dla Woj. Pomorskiego. – Samorząd wojewódzki całkowicie popiera pomysł elektryfikacji linii kolejowej na Hel – powiedział dyr. Czopek, dodając jednak jednocześnie, że z punktu widzenia UMWP priorytetem jest budowa mijanek, a realizacja elektryfikacji – w drugiej kolejności.
Z kolei Leszek Lewiński, wicedyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni, jest zdania, że oba przedsięwzięcia należy realizować równolegle (podobne zdanie podczas konferencji w Pucku wyrazili przedstawiciele PKP Energetyki). Lewiński podkreślił też, że inwestycja nie powinna być szczególnie uciążliwa dla pasażerów. – Elektryfikować można w nocy, a mijanki budować w weekendy – zauważył.
Włączyć Puck i Władysławowo do aglomeracji
Wiceburmistrz Pucka Lucyna Boike-Chmielińska podkreśliła, że elektryfikacja linii kolejowej 213 i uruchomienie pociągów z Helu czy Pucka do Gdańska Śródmieścia, zatrzymujących się na wszystkich przystankach SKM na terenie Trójmiasta, to kwestia przyszłości regionu. – To jest być albo nie być naszego rozwoju gospodarczego. Obecnie już nawet poza sezonem dojazd z Półwyspu do Trójmiasta samochodem potrafi zająć 3 godziny. Chętnie przesiadłabym się do pociągu, ale nie przy takiej ofercie jak obecnie i nie w sytuacji, kiedy nie ma bezpośrednich pociągów do Gdańska. Trzeba zadać pytanie: jeśli nie elektryfikacja, to co? Proszę nie zapominać, że my też jesteśmy częścią metropolii – powiedziała wiceburmistrz.
* * *
Podczas spotkania w Pucku zaprezentowany został projekt listu intencyjnego, który niedługo mają podpisać i przedstawić władzom województwa oraz kierownictwu resortu infrastruktury lokalni samorządowcy. Oto jego treść:
Transport szynowy ma ogromne znaczenie dla zrównoważonego rozwoju zarówno metropolii, jak i terenów od nich odległych. Pociąg jako tani, szybki i ekologiczny środek komunikacji są w stanie zapewnić wielu ludziom swobodny dostęp do nowych miejsc pracy, szkół i uczelni, dóbr kultury oraz wypoczynku.
Dziś, kiedy Polacy wracają nad Bałtyk konieczne jest zapewnienie mieszkańcom i turystom sprawnego i wygodnego sposobu przemieszczania się. Mamy już za sobą pierwszy etap rewitalizacji linii, w którym dzięki współpracy wielu środowisk wyremontowano tory, znacząco zwiększając prędkość pociągów. Czas na drugi etap – budowę mijanek i elektryfikację linii kolejowej nr 213.
My samorządowcy wierzymy, że dobrze zorganizowany transport publiczny jest gwarancją zintegrowania Pomorza. Daje on możliwość jak najlepszego wykorzystania aktywności i potencjału jego mieszkańców, zaś turystom zapewni doskonały środek transportu pozwalający wypoczywać, ale i aktywnie korzystać z możliwości turystycznych Pomorza i Kaszub.
My niżej podpisani deklarujemy podjęcie wszelkich możliwych działań, mających na celu jak najszybsze przygotowanie oraz realizację inwestycji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.