Choć PKP PLK wymagają, by pociągi ekspresowe prowadziły wagony z wydzieloną strefą gastronomiczną, wciąż kilka kursów EIC i IC PKP Intercity zestawionych jest wyłącznie z wagonów 1. i 2. klasy. Przewoźnik zapewnia, że podróżni mogą liczyć na poczęstunek z wózka barowego, i zapowiada uzupełnienie swojego parku taborowego.
Nie maleją problemy PKP Intercity z obsługą gastronomiczną pociągów kategorii InterCity i Express InterCity. Jak informowaliśmy w grudniu, po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy wagonu barowego czy restauracyjnego nie prowadzą m.in. pociągi IC „Reymont” z Łodzi do Krakowa, IC „Uszatek” z Łodzi do Warszawy, EIC „Fredro” z Warszawy do Wrocławia i EIC „Paderewski” z Warszawy do Poznania.
Na ciepły posiłek w specjalnym wagonie nie mogą liczyć także podróżujący nowymi kursami do Czech – EIC „Commenius” i „Porta Moravica”. W tym przypadku niedogodności wynikają z problemów taborowych Kolei Czeskich (České dráhy, ČD), które mają planowo dołączać do składu bar. Przyczyny braku wagonów WARS-u w pociągach krajowych leżą jednak po stronie PKP Intercity.
Problemem nie jest jedynie obsługa podróżnych w mniejszym niż zazwyczaj w pociągach tych kategorii zakresie. Wydzielona sekcja gastronomiczna jest bowiem nie tylko wyznacznikiem standardu kursów pewnych kategorii handlowych, ale także kilku rodzajów pociągów według klasyfikacji PKP PLK, w tym wszystkich kursów o charakterze ekspresowym. To z kolei wpływa na priorytet dla poszczególnych pociągów przy ustalaniu rozkładu jazdy.
IC przygotowuje się do uzupełnienia taboru
Innymi słowy, według regulaminu przydzielania tras zarządcy infrastruktury przewoźnicy korzystają z wysokiego priorytetu trasowania tylko w przypadku tych pociągów, które prowadzą wagon restauracyjny czy barowy albo wagon z wydzieloną częścią gastronomiczną. Tymczasem takie wagony nie tylko nie pojawiają się w ekspresach kursujących w takim zestawieniu od grudnia, ale także w kolejnych pociągach. Jak informują nas czytelnicy, często zdarza się, że bez „warsu” kursuje EIC „Śnieżka” z Warszawy do Jeleniej Góry (także na odcinku Warszawa – Wrocław).
Kiedy sytuacja ta ulegnie zmianie? – Jesteśmy obecnie w trakcie kolejnej fazy naszych inwestycji w tabor. Będziemy uzupełniać swój park taborowy – wskazuje jedynie Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity. – Obecnie w pociągach, w których nie kursują wagony gastronomiczne, poczęstunek serwowany jest z wózków barowych – zapewnia przedstawicielka przewoźnika.
IC „Reymont” to nadal jednostka ED74
Już przed miesiącem spółka zapowiedziała też, że zmiana zestawienia nie obejmie IC „Reymont”, który jest obsługiwany jednostką ED74. PKP IC zamierza zmienić jego kategorię na TLK, więc to ona zostanie dopasowana do oferowanego standardu, a nie standard konkretnego kursu dogoni ten wyznaczony przez kategorię.
Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji