Jednym z najgorętszych newsów pochodzących od naszych południowych sąsiadów jest ten dotyczący zakończenia dotowania najszybszych pociągów uruchamianych przez ČD.
Proces liberalizacji na czeskiej kolei rozszerza się. Ministerstwo Transportu zadecydowało o ukończeniu udzielania dotacji pociągom ČD w kategoriach Ex, EC i IC jeżdżących z Pragi w kierunku kraju zlińskiego i dalej na Słowację. Decyzja jest motywowana faktem, iż relację tę w pociągach najwyższej kategorii obsługuje również prywatny przewoźnik LeoExpress (połączenie Praha-Staré Město u Uherského Hradiště). Dotowane nadal mają pozostać pociągi ČD kategorii R (pospieszne) w ramach zajištění dopravní obslužnosti (ustawowe zapewnienie dostępu do transportu zbiorowego). České dráhy połączenia w kategoriach Ex, EC i IC będą mogły wykonywać wyłącznie na zasadach komercyjnych.
Czytaj również tekst
„Czesi cofną liberalizacje przewozów pasażerskich?“
Czesi planują stworzyć krajowy pool taborowyPrywatni przewoźnicy planują wykorzystać część państwowej dotacji na zakup nowych pociągów, którą niedawno uchwalił czeski rząd. 3 mld z 20 mld koron dotacji pragnie uzyskać właściciel grupy Student Agency Radim Jančura (operator pociągów RegioJet), którego pomysł również podchwycił szef LeoExpress Peter Koehler. Jest to odpowiedź na zamiary ČD, które liczą na pozyskanie całości środków z ministerstwa transportu bez przetargu. W kontekście całej sytuacji plany prywatnych przewoźników są ostrzeżeniem dla rządu, który pierwotnie zamierzał pociągi zakupić samodzielnie a następnie je zwycięzcom przetargów dzierżawić. Zdaniem RegioJet oraz LeoExpress działania rządu nie są wystarczająco dynamiczne, co może doprowadzić do realizacji zamiarów ČD. Tymczasem przyszła państwowa „wypożyczalnię pociągów“ – należąca do Ministerstwa Transportu firma Cendis – zatrudniła Jana Paroubka jako odpowiedzialnego za przygotowanie przetargu. Paroubek, który w swej karierze pracował w ČD, RegioJet, LeoExpress czy National Express, uważany jest za doświadczonego specjalistę kolejowego i managera.
Dworce zmieniają właścicieliRada nadzorcza państwowego przewoźnika České dráhy wydała zgodę na sprzedaż ok. 1500 obiektów dworcowych zarządcy infrastruktury (SŽDC). Wcześniej zgodę na odpłatne przekazanie nieruchomości wraz z pracownikami wydał czeski rząd oraz walne zgromadzenie przewoźnika. Do finalizacji transakcji o wartości 3,31 mld koron potrzeba już wyłącznie zgody zarządu ČD. Zmiana właściciela umożliwi m.in. pozyskanie wyższych dotacji unijnych na planowane remonty dworców.
Centralna dyspozytornia ukończonaSpráva železniční dopravní cesty (zarządca infrastruktury) ukończyła budowę centralnej dyspozytorni w Pradze. Z nowego obiektu w kolejnych latach będzie sterowana sieć 2200 km linii magistralnych i części regionalnych w Czechach (centralna i zachodnia część Republiki Czeskiej). Docelowo na jednej zmianie w centrali ma pracować 130 dyspozytorów. Podobna dyspozytornia dla Moraw działa już od kilku lat na stacji Přerov.