Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Małopolskie chcą kupić wszystkie ED74

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
24-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Małopolskie chcą kupić wszystkie ED74
fot. Patryk 98, sm42.pl
Koleje Małopolskie prowadzą negocjacje w sprawie wykupu pociągów ED74 z PKP Intercity. Od lat siedem z nich niszczeje na bocznicy w Krakowie.

Wicemarszałek Wojciech Kozak potwierdził na antenie Radia Kraków, że negocjacje z PKP Intercity w tej sprawie są obecnie prowadzone. Cytuje go także oficjalny serwis urzędu marszałkowskiego. Kozak potwierdził, że małopolski przewoźnik jest zainteresowany przejęciem wszystkich 14 pociągów, ale dodał, że "w tej chwili nic nie jest przesądzone".

wicemarszałek powiedział także, że "cena za te składy powinna być symboliczna", ponieważ "ich technologia odbiega od standardu Kolei Małopolskich" oraz "koszty dopuszczenia do ruchu mogą być wysokie". Jego zdaniem na przywrócenie stojących w Bieżanowie pociągów do ruchu potrzeba 6-8 miesięcy.

Biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego przesłało "Rynkowi Kolejowemu" oficjalne stanowisko w tej sprawie. Jak czytamy, "Koleje Małopolskie zostały zaproszone przez spółkę PKP Intercity do dialogu handlowego dotyczącego zamiaru zbycia przez spółkę PKP Intercity 14 sztuk ezt serii ED74". W uzgodnieniu z zarządem województwa KMŁ przekazały informację, że są zainteresowane zakupem wszystkich 14 pociągów. – Wciąż trwają negocjacje – potwierdza urząd marszałkowski, który nie zdradza kwoty oferty ze względu na podpisaną umowę o zachowaniu poufności.

Niszczeją na bocznicy

O sprawie ED74 pisaliśmy obszernie w marcu tego roku. Tylko siedem z czternastu przejętych od Przewozów Regionalnych jednostek ED74 (zwanych "Edytami") jest wykorzystywanych przez PKP Intercity. Przetarg na naprawę pozostałych przeprowadzono w 2014 roku, ale za pierwszym razem oferta Pesy była za wysoka, a za drugim – PKP IC odwołało zamówienie. Od dwóch lat stanowią obiekt zainteresowania grafficiarzy, a co kilka miesięcy – ogólnopolskich mediów.

Centrum Zrównoważonego Transportu poinformowało w maju o "złożeniu zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa przez byłego prezesa PKP Intercity Marcina Celejewskiego, polegającego na zaniechaniu wykonywania przeglądów okresowych taboru". Były już prezes PKP IC i LOT-u uważa, że zarzuty o działanie na szkodę PKP Intercity są nieprawdziwe i krzywdzące. Pisaliśmy o tym tutaj. Po tych informacjach PKP Intercity wszczęło wewnętrzne postępowanie sprawdzające w sprawie ew. nieprawidłowości.

Wielu chętnych na "Edyty"

W kwietniu wiceminister Piotr Stomma zapowiedział, że PKP Intercity sprzeda wszystkie 14 pojazdów typu ED74. Od tego czasu pojawiają się – w formie doniesień – w wielu województwach. Początkowo zainteresowanie wyrażały Koleje Dolnośląskie, ale szybko zrezygnowały z pomysły. O zainteresowaniu SKM Trójmiasto informowała pomorska prasa, ale były to raczej plotki. Deklaracja Małopolski jest pierwszym oficjalnym potwierdzeniem negocjacji. Wiemy jednak, że te trwają od dłuższego czasu.

– Jesteśmy już po rozmowach z przedstawicielami przewoźników regionalnych, którym przedstawiliśmy ofertę sprzedaży. W pierwszej kolejności sprzedane zostaną składy stojące na bocznicy od grudnia 2013 r., a w dalszej te, które obecnie realizują nasze wybrane połączenia. Jeżeli nie otrzymamy satysfakcjonującej nas oferty, zaproponujemy operatorom dzierżawę składów – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Wywiad z Jarosławem Oniszczukiem będzie można przeczytać w najbliższym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Ostatni ED74 wrócił do PKP Intercity [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP Intercity: Kończymy projekt modernizacji Edyt

Tabor i technika

PKP Intercity: Kończymy projekt modernizacji Edyt

Michał Szymajda 01 lutego 2023

ED74 – (nie)chciane dziecko polskiej myśli taborowej

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Ostatni ED74 wrócił do PKP Intercity [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP Intercity: Kończymy projekt modernizacji Edyt

Tabor i technika

PKP Intercity: Kończymy projekt modernizacji Edyt

Michał Szymajda 01 lutego 2023

ED74 – (nie)chciane dziecko polskiej myśli taborowej

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5