Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ED59: Łódzkie czeka na zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
03-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
ED59: Łódzkie czeka na zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
fot. Mateusz Włodarczyk, lic. CC BY-SA 3.0Jednostka ED59 w Warszawie
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego wciąż nie wie, kiedy uda się przywrócić do ruchu jedyną istniejącą jednostkę ED59. Powrót „Acatusa” do obsługi połączeń może zdaniem samorządu ułatwić procedowana obecnie zmiana ustawy o transporcie kolejowym. Po jej podpisaniu przez Andrzeja Dudę region podejmie dalsze kroki w tej sprawie.

Co kilka miesięcy wracamy na naszych łamach do sprawy odstawionej jednostki ED59. Zamówiony w 2005 r., a dostarczony rok później prototypowy pojazd wydaje się bowiem jednym z najbardziej nieudanych zakupów taborowych w historii samorządowych postępowań kolejowych. W ciągu swojej dwunastoletniej historii „Acatus”, bo taką handlową nazwę nadał mu producent – bydgoska Pesa, przez kilka lat był z rozmaitych powodów wyłączony z ruchu.

Wcześniej problematyczne były bowiem głównie naprawy – nawet drobne, bo na rynku brakowało części zamiennych do wyprodukowanej w zaledwie jednym egzemplarzu konstrukcji. Właściciel ED59, samorząd województwa łódzkiego, miał też duże trudności ze zleceniem przeprowadzenia naprawy głównej, którą ostatecznie wykonał producent. Obecnie jednostka jest najprawdopodobniej sprawna technicznie. Mimo to od dwóch lat pozostaje wyłączona z eksploatacji.

UMWŁ nie jest w stanie podać daty przywrócenia jednostki do ruchu

Względnie nowoczesny pojazd nie może bowiem zastąpić w planie obsługi którejś z wciąż licznych w województwie łódzkim niezmodernizowanych jednostek EN57 z powodu braku ważnego świadectwa typu. Przez pierwszą dekadę był on eksploatowany dzięki czasowym dopuszczeniom do ruchu. Władzom województwa i producentowi nie udało się do dziś uzyskać nowej dokumentacji.

Stało się to nawet zarzewiem konfliktu pomiędzy regionem a Pesą. Ten pierwszy rozważał podjęcie kroków prawnych w stosunku do producenta. Dziś urząd marszałkowski nie odpowiedział nam wprost na pytanie, czy rozpoczął się już formalny spór albo czy rozwiązanie to nadal brane jest pod uwagę. – Na chwilę obecną nie jesteśmy w stanie określić, kiedy jednostka ED59 „Acatus” powróci do ruchu – stwierdził natomiast Dariusz Kulas z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Region liczy na podpis prezydenta Andrzeja Dudy

– Oczekujemy na podpis Prezydenta RP pod projektem zmian do ustawy o transporcie kolejowym w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych. Wtedy podejmować będziemy dalsze decyzje – dodał nasz rozmówca. – Zmiany zawarte w ustawie o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym (projekt rządowy) mają usprawnić budowę tuneli kolejowych i poprawić opiekę nad zabytkami kolejnictwa. (...) Wprowadzono także zapisy dotyczące definicji pojazdu turystycznego i pojazdu historycznego, a także ułatwiające dopuszczenie tego typu pojazdów do eksploatacji – czytamy w oficjalnym komunikacie Senatu RP dotyczącym tej ustawy. Trudno jednak uznać ED59 za pojazd turystyczny bądź historyczny, a UMWŁ nie wskazuje na razie, jak nowe zapisy miałyby ułatwić procedowanie niezbędnych dopuszczeń.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5