Poznaliśmy firmy, które chcą wykonać modernizację kluczowej dla ruchu aglomeracyjnego na zachód od Warszawy linii 447. Zgłosiło się dziewięć firm. Wciąż nie podjęto decyzji, czy linia zostanie całkowicie zamknięta.
W listopadzie PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Prace mają być prowadzone między 6,500 a 31 kilometrem linii. Inwestycja o wartości 350 mln zł poprawi dojazd mieszkańców podwarszawskich miejscowości do stolicy i z powrotem.
Przetarg, podobnie jak pozostałe postępowania ogłoszone w ramach tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych, utknął.
Piszemy o tym w tym miejscu. W przypadku linii 447, PKP PLK właśnie udało się – po pół roku – otworzyć zgłoszenia od potencjalnych wykonawców. Bliżej jest zatem zakończenia pierwszego etapu postępowania.
O udział w postępowaniu ubiega się dziewięć konsorcjów. Są to: Swietlesky Rail wspólnie z Trakc Tec, Leonard Weiss, Intop i Infrakol; Torpol w konsorcjum z Porr; chińskie China National Technical Import&Export razem z China Railway 15 Bereau i Beijing National Railway Research&Design Institute of Signal & Communication; konsorcjum Budimeksu i Ferrovial Agroman, hiszpańskie Vias y Construcciones, Tesca Empresa i Elecrten; Intercor i PRM Mosty Łódz; Trakcja PRKiI, Comsa, Strabag i ZUE; hiszpańska Aldesa, Poltores, Rubau i Rover Alcista oraz włoska Impresa Pizzarotti razem z francuskim TSO SAS.
Zamkną całkowicie linię?
Planowany remont linii kolejowej nr 447 z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego będzie próbą cierpliwości tysięcy pasażerów. PKP PLK ma w planach modernizację dwóch torów, które służą do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Korzystają z nich Koleje Mazowieckie z Szybką Koleją Miejską. Remont przyniesie niezliczoną liczbę utrudnień, ale wszyscy przyznają, że jest on niewątpliwie potrzebny.
Obecnie PKP PLK
bierze pod uwagę dwa warianty organizacji przewozów na czas remontu. Pierwszy przewiduje wyłączenie ruchu na linii 447 na odcinku pomiędzy Pruszkowem a Grodziskiem Mazowieckim. Pasażerowie mieliby tu korzystać z komunikacji zastępczej. Dalej na odcinku od Pruszkowa do Warszawy Włoch ruch byłby prowadzony jednotorowo. Alternatywą jest całościowe zamknięcie ruchu na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Skróci to utrudnienia, ale jeszcze bardziej skomplikuje organizację przewozu tysięcy ludzi do pracy w Warszawie.
Większość miast leżących wzdłuż linii 447 opowiedziało się za jej całkowitym zamknięciem w celu skrócenia prac. Swoją opinię na łamach portalu "Rynek Kolejowy" wyraziły już wszystkie:
Grodzisk Mazowiecki,
Milanówek,
Brwinów,
Pruszków oraz
Piastów.
Nowy przystanek w Parzniewie i modernizacje innychCo da modernizacja linii? Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą przebudowane i wyposażone w wygodne estetyczne wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie, a także urządzenia informacji pasażerskiej. Ze specyfikacji przetargowej wynika także, że zabytkowe obiekty istniejące na niektórych przystankach (takie jak wiaty) zostaną w trakcie prac pozostawione i wyremontowane.
Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. PLK wybudują także nowy przystanek osobowy w Parzniewie, dzięki czemu do linii zyskają dostęp mieszkańcy kolejnych miejscowości. Inwestycja obejmuje również modernizację 4 mostów i 3 wiaduktów kolejowych, budowę i modernizację 7 przejść pod torami i tunelu drogowego, a także budowę nowego budynku nastawni na stacji Warszawa Włochy. Sprawny i niezawodny przejazd oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa zapewni modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym.