Jedna z młodszych spółek samorządowych uruchomiła pierwsze pociągi w czerwcu 2014 roku. Teraz jednak coraz dynamiczniej się rozwija. Wzrosła zdecydowanie liczba pasażerów. Poprawiła się także oferta przewozowa. Dane, jak przyznaje przewoźnik, są satysfakcjonujące dla spółki i tylko potwierdzają systematyczny rozwój.
W 2016 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła 2,518 mln pasażerów, co oznacza wzrost o prawie 55% w porównaniu do roku 2015. Daje to 0,86% udziału w rynku przewozów pod względem liczby przewiezionych pasażerów i jest to wynik lepszy niż w roku 2015 roku, kiedy wskaźnik ten oscylował na poziomie 0,58. O 65% spółka zwiększyła pracę przewozową. – Na wyniki raportu UTK wpływ miał rozwój siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej o nowe kierunki, takie jak z Łodzi do Warszawy i Łodzi do Skierniewic, jak również wzrost liczby pasażerów na obsługiwanych już wcześniej liniach – wyjaśnia Marta Markowska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Dane te są satysfakcjonujące dla spółki i potwierdzają systematyczny rozwój przewoźnika – dodaje.
Nie można zaprzeczyć, że w roku 2016 wiele osób postanowiło wrócić do kolei. Wyniki są pomyślne. ŁKA zwraca jednak uwagę na jeszcze jeden aspekt. – Podkreślić należy również znaczny wzrost udziału w rynku przewoźników samorządowych – mówi Markowska. Dzieje się tak, gdyż operatorzy samorządowi oferują wysoką – zdaniem ŁKA – jakość przewozów, nowoczesny tabor i dostosowaną do oczekiwań pasażerów ofertę połączeń. – Obecne analizy i planowane inwestycje w obszarze kolei sugerują, iż trend ten będzie się utrzymywał – zapowiada łódzki przewoźnik.
Popularne trasy
Rok 2016 był okresem intensywnego rozwoju Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jak informuje przewoźnik, spółka zanotowała wzrost potoków na liniach, które obsługuje od 2014 i 2015 roku. Markowska przywołuje tutaj szczególnie przykład trasy z Łodzi do Łowicza. – W 2016 roku z pociągów na tej trasie skorzystało o 30% więcej podróżnych niż w roku ubiegłym – przyznaje.
Dużą popularnością cieszą się również nowe kierunki. W styczniu 2016 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna zainaugurowała przewozy na linii z Łodzi do Skierniewic, a w marcu, w weekendy do Warszawy. Przewozy do stolicy Spółka rozpoczynała od dwóch par połączeń. W kolejnych miesiącach systematycznie zwiększano liczbę kursów. Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy jest to 5 par pociągów, które kursują zestawione z trzech bądź dwóch ezt.
Efekt Fabrycznego
Spółka przyznaje także, że zaobserwowała tzw. efekt Dworca Fabrycznego. – Wraz z jego otwarciem nastąpił znaczny wzrost liczby pasażerów. W okresie 11 dni od uruchomienia Łodzi Fabrycznej z pociągów ŁKA skorzystało o 17% więcej podróżnych w porównaniu do analogicznego okresu przed jego otwarciem – podaje Marta Markowska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przyznaje także, że obsługa dworca zlokalizowanego w centrum miasta pozwoliła stworzyć lepszą ofertę połączeń w obrębie Łodzi i aglomeracji łódzkiej.
Prognozy przytoczone przez ŁKA na rok 2017 mówią o 3,22 mln pasażerów. Oznacza to, że liczba ta wzrośnie o 28% w porównaniu do roku minionego. Przewoźnik deklaruje, że przyrost podróżnych będzie wiązał się ze stosunkowo małym wzrostem pracy eksploatacyjnej. – Planowane jest zwiększenie liczby połączeń na obsługiwanych trasach. Spółka analizuje również możliwości uruchomienia nowych kierunków – wyjaśnia Markowska.
Nowy tabor, ale dopiero w 2018
W 2017 roku rozpocząć ma się produkcja kolejnych czternastu trójczłonowych ezt, których dostarczenie zostało zaplanowane na czwarty kwartał 2018 roku. Pozwoli to na realizację drugiego etapu ŁKA, w ramach którego zaplanowano uruchomienie połączeń do Piotrkowa Tryb., Radomska, Tomaszowa Maz., a po zelektryfikowaniu linii kolejowej nr 25 również do Opoczna.
Czytaj więcej o wynikach przewozowych za 2016 rok: