PLK rozstrzygnęła postępowanie przetargowe w sprawie prac w większości na torze nr 1 linii kolejowej nr 281 na odcinku Września – Gniezno. Efektem będzie przyspieszenie pociągów do 120 km/h.
PKP PLK szukały wykonawcy prac na linii kolejowej nr 281 na odcinku Września – Gniezno. Na tej dwutorowej linii prace dotyczyć będą w większości toru nr 1. Realizacja projektu ma pozwolić na poprawę przepustowości linii poprzez podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 80 km/h dla pociągów towarowych. Zmodernizowana linia ma zostać również wykorzystana dla ruchu pasażerskiego na czas modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Kunowic.
Jak deklaruje PKP PLK, zasadnicze prace w większości sprowadzać się będą do toru nr 1. W torze nr 2 przewidziano jedynie wymianę dwóch rozjazdów na stacji Gębarzewo w celu uzyskania połączenia trapezowego wraz z robotami towarzyszącymi oraz remonty przejazdów kolejowych, obiektów inżynieryjnych oraz srk.
Wymiana 24 kilometrów torów
Wśród prac zaplanowano kompleksową wymianę nawierzchni torowej na nową wraz z profilowaniem ław torowiska od km 136,598 do 159,640. Oznacza to wymianę ok. 24 km torów. Dodatkowo wykonawca wykona także mechaniczne czyszczenie podsypki oraz jej uzupełnienie. Przy okazji zadania zlecono remont 23 przepustów i jednego mostu w 136,8 km. Więcej o pracach w ramach tego przetargu pisaliśmy
tutaj.
Do przetargu stanęło pięć podmiotów. Pieniądze, jakie PKP PLK chce przeznaczyć na inwestycję to 56,457 mln zł brutto. Tylko dwie oferty mieściły się w założonym budżecie. Złożyły je konsorcjum Alusta z Dolnośląskim Przedsiębiorstwem Napraw lnfrastruktury Komunikacyjnej Dolkom z grupy PLK z kwotą 53,6 mln zł brutto oraz konsorcjum Stanisław Łukasiewicz Eco-Baza Przedsiębiorstwo wielobranżowe z Settler, które zaproponowało najniższą cenę w przetargu – 52,9 mln zł brutto.
Do przetargu stanęli również Porr Polska Construction – 59,52 mln zł brutto, Torpol – 59,96 mln zł brutto oraz Schweerbau – 65,3 mln zł brutto. Wszyscy zaoferowali zbieżny termin prac do 30 czerwca 2018 roku oraz 72-miesięczny okres gwarancji. Cena w tym przetargu stanowiła 90% oceny ofert, zaś 10% to okres gwarancji zadeklarowany przez wykonawcę.
Wykonawcy wykluczeni i odrzuceni
Wybór oferty zwycięskiej trwał bardzo długo, bo od marca tego roku. PLK zdecydowała się odrzucić ofertę Torpolu, ponieważ firma nie zgodziła się na przedłużenie terminu związania ofertą. Natomiast konsorcjum Eco-Baza i Settler zostało wykluczone z postępowania. Przyczyną był m.in. brak doświadczenia kierownika robót mostowych w obszarze inwestycji kolejowych, a także braki w dokumentacji. Z powodu braków w dokumentacji odrzucona została również oferta Schweerbau. Ostatecznie rozpatrywano tylko dwie oferty, w tym Porr, która przekroczyła kosztorys. Jako najkorzystniejszą wybrano zatem ofertę konsorcjum Alusta i Dolkom.
PKP PLK ogłosiły w ciągu ostatniego roku szereg postępowań dotyczących linii 281. Można je znaleźć
w tym wątku. Zaplanowane przez PLK prace pozwolą na powrót pociągów osobowych pomiędzy Jarocinem, Wrześnią a Gnieznem. Pierwotnie miały one zacząć jeździć między miastami w styczniu, a później w czerwcu 2017. Więcej o tej sprawie piszemy
tutaj.