W Gdańsku podpisano umowę na zaprojektowanie modernizacji linii 202 między Gdynią Chylonią a Słupskiem. Po pracach projektowych rozpoczną się szeroko zakrojone prace budowlane, na które nie zostanie wiele czasu.
Na spotkaniu w Gdańsku wojewoda pomorski Dariusz Drelich kilkukrotnie podkreślał, jak wielkie znaczenie dla rozwoju województwa i zasypywania komunikacyjnych białych plam ma modernizacja linii 202. – Szczególnie utyskuje na komunikację z Trójmiastem miasto Słupsk, skąd dojazd koleją rzeczywiście jest utrudniony. Mam wrażenie, że prace przy linii kolejowej 202 dobrze wpisują się w Program Zrównoważonego Rozwoju premiera Morawieckiego, który ma wyrównywać szanse regionów – powiedział.
Na wybór projektantów czekaliśmy długo
Tymczasem samo wyłanianie projektantów trwało bardzo długo. Przypomnijmy: modernizację linii projektować ma dwóch wykonawców, z których pierwszy – na odcinek linii od Gdyni Chyloni do Lęborka – został wybrany wiosną 2017 roku. Przetarg na wybór drugiego – dla odcinka między Lęborkiem a Słupskiem –
trzeba było powtórzyć. Dopiero niedawno udało się wybrać wykonawcę i PKP PLK w tempie ekspresowym zdecydowała się podpisać umowy z firmą Egis (dla pierwszego odcinka) i konsorcjum pod kierownictwem Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku (dla odcinka drugiego), co stało się 19 stycznia.
Dwa tory do Słupska na 100%
O zakresie projektu na łamach „RK”
pisaliśmy już wielokrotnie. Warto przypomnieć, że decyzją zarządu PKP PLK odcinek linii 202 pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem będzie projektowany i wykonany w wariancie dwutorowym. Pierwotny plan zakładał, ze względów oszczędnościowych, budowę długiej mijanki na krótkim odcinku między Potęgowem a Damnicą, później skłaniano się do dobudowania jednego toru do prędkości 160 km/h, i pozostawienie istniejącego, po którym można jeździć z prędkością 120 km/h. Nie wiemy jeszcze czy właśnie ten wariant będzie wykonywany (pomoże to ocenić projektant), prezes PKP PLK Ireneusz Merchel obiecał jednak, że drugi tor pomiędzy miastami na pewno powstanie.
Poprawi się zwłaszcza ruch regionalny
PKP PLK zdecydowały ponadto o powstaniu 5 nowych przystanków osobowych. Znajdą się one w Redzie (przystanek Buczka lub Gniewkowska), w Bolszewie, Gościcinie Zielonym Dworze oraz w Łebieniu i Siemianicach. O powstanie dwóch ostatnich przystanków mocno zabiegali mieszkańcy, w tej sprawie powstały nawet lokalne stowarzyszenia.
Jednym z najważniejszych założeń projektu jest budowa nowych torów aglomeracyjnych między Gdynią Chylonią a Wejherowem. Dzięki temu przepustowość linii na najbardziej obciążonych odcinkach znacznie wzrośnie. Czas przejazdu najszybszych pociągów uruchamianych przez PKP Intercity ma wynieść nawet poniżej godziny na 110-kilometrowych odcinku między Słupskiem a Gdynią. Mimo uruchomienia nowych przystanków, znacznie skrócą swoją podróż między miastami pociągi regionalne – nawet o pół godziny – ze względu na brak konieczności ustępowania szlaku (jeden tor) pociągom kwalifikowanym.