Feniks 57 to nazwa marketingowa zmodernizowanego w poznańskim FPS H. Cegielski elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57. Polski Tabor Szynowy odkupił wcześniej od Przewozów Regionalnych 20 takich najbardziej wysłużonych składów, a teraz uroczyście przekazuje dwa pojazdy na testową służbę w barwach PolRegio. Do grudnia tego roku przewoźnik przetestuje je na wielkopolskich torach.
Nazwa handlowa Feniks 57 odzwierciedla gruntowny zakres modernizacji wysłużonych zespołów EN57, jaką na zlecenie Polskiego Taboru Szynowego wykonała Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu. Ze względu na skalę przeprowadzonych prac nazwa nawiązuje do odradzającego się z popiołów mitycznego feniksa. Pojazdy te pochodzą od Przewozów Regionalnych, które w mocno wysłużonym stanie odkupił Polski Tabor Szynowy w kwietniu i wrześniu 2015 roku. Łącznie było to 20 sztuk.
Do tej pory zastanawiano się tylko, jaki los spotka Feniksy 57 i jaki przewoźnik mógłby być zainteresowany pozyskaniem owych składów. Teraz już wiadomo, że zmodernizowane pociągi wyjadą na tory pod marką PolRegio. W poznańskiej fabryce Cegielskiego odbyła się 27 czerwca uroczysta konferencja w sprawie przekazania do eksploatacji Przewozom Regionalnym dwóch zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. W trakcie spotkania podpisano porozumienie pomiędzy przewoźnikiem a Polskim Taborem Szynowym, który jest właścicielem pojazdów oraz H. Cegielskim – Fabryką Pojazdów Szynowych, który wykonał modernizację. W myśl zapisów Przewozy Regionalne będą od lipca do grudnia testować pojazdy. Pojawią się one na wielkopolskich torach.
W spotkaniu udział wzięli: Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, Krzysztof Zgorzelski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych, Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski – FPS oraz Adam Laskowski, prezes Polskiego Taboru Szynowego.
Wspólnie dla rozwoju polskiej kolei
– Jesteśmy historycznie zobowiązani do rozwoju tego miejsca, do myślenia o kolejnych krokach w przestrzeni przemysłowej, to jest nasze zadanie jako właściciela, ale także zadanie zarządu i pracowników FPS. Do tej pory naczelną zasadą był brak polityki przemysłowej, stąd wiele historycznych problemów. Dlatego rozwój musimy prowadzić efektywnie, pamiętając, że działamy na trudnym i skomplikowanym rynku, ale ARP chce dołożyć wszelkich starań, by to, co jest w naszych rękach, FPS, była w zupełnie innym miejscu – podkreślił prezes Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu. – Cieszę się, że pociągi będą jeździć po Wielkopolsce, bo tutaj właśnie znajduje się firma.
– Po blisko dwóch latach widać owoce naszej ciężkiej pracy. Tabor ten spełni oczekiwania przewoźników jak i pasażerów. Oferujemy bardzo nowoczesny pojazd, ale także rozwiązania finansowe, które pozwolą w łatwy sposób go nabyć. Może to być dobra szansa na uzupełnienie własnego taboru, zwłaszcza teraz przy wzrastającej liczbie pasażerów – mówił Adam Laskowski, prezes Polskiego Taboru Szynowego Nowy wymiar pociągu
– Czym jest dla nas Feniks? Nowym wymiarem komfortu podróży pasażera. To zmodernizowany pojazd, który przeobraziliśmy w nowe techniczne ciało i tchnęliśmy w niego nowego cyfrowego ducha. Dla FPS-u był to projekt pełen wyzwań. Mieliśmy do czynienia z zupełnie nowymi rozwiązaniami. Inaczej musieliśmy spojrzeć na proces produkcyjny, co nauczyło nas nowych doświadczeń, które z pewnością wykorzystamy przy późniejszej modernizacji taboru – mówił Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski – FPS. – Dziś zmieniamy siebie, by jutro zmieniać polską kolej – dodał.
– Bardzo się cieszę, że FPS, PTS i PR razem mogą rozpocząć współpracę przy próbnej eksploatacji Feniksów. Załoga nasza zbuduje doświadczenie, żeby tego typu tabor mógł zagościć nie tylko Wielkopolsce, ale w całej Polsce. Chcemy podczas eksploatacji sprawdzić i zweryfikować, czy projekty zaoferowane przez producenta się sprawdzą i zostaną przyjęte przez pasażerów, bo to oni są najważniejsi – powiedział Krzysztof Zgorzelski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – To nie jest ostatnie porozumienie. Liczymy na kolejne dalsze projekty. Za kilka dni zaczynamy kolejny projekt, by Przewozy Regionalne były kolejnym podmiotem rozwoju programu Luxtorpeda – dodał prezes.
Zupełnie nowy pojazd
Pojazdy po modernizacji są w stanie rozpędzić się do 120 km/h. Poprawiono w nich zdolności jezdne dzięki zastosowaniu nowych silników asynchronicznych, nowych przekładni dwustopniowych, modernizacji wózków w zakresie pierwszego stopnia usprężynowania i prowadzenia zestawów kołowych wraz z zapewnieniem optymalnych parametrów hamowania, dzięki nowoczesnemu układowi hamowania z nowym zaworem rozrządczym. FPS uważa, że te pojazdy nie odbiegają standardem od nowych ezt.
Poprawione zostało również wyciszenie jednostek, co ma przełożyć się na wzrost komfortu podróży. Dobre wrażenie robią nieco ascetyczne, ale bardzo czytelne systemy informacji pasażerskiej. Inaczej niż w poprzednich modernizacjach rozwiązano prowadzenie kanałów klimatyzacji i ogrzewania, co ma przełożyć się na wyższy komfort termiczny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.