Przebudowa 4 stacji, budowa dwóch przystanków, nowe mosty na Wiśle, estakady i nowe tory – tak Polskie Linie Kolejowe planują kontynuować zmiany w Krakowskim Węźle Kolejowym. PLK ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.
Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg za ponad 1,5 mld zł na modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice, którego realizacja poprawi transport kolejowy w Małopolsce, a podróżni zyskają wygodną obsługę na stacjach i przystankach. Inwestycja realizowana będzie w ramach unijnego instrumentu finansowego Connecting Europe Facility w formule "projektuj i buduj".
Dodatkowe tory, lepsza komunikacja
Więcej pociągów, liczniejsze kursy i krótsze czasy przejazdu to efekt, który dadzą nowe dodatkowe tory i nowoczesne urządzenia. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych szczególnie na linii E30 biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.
– Prace wykonane w ramach ogłoszonego przez Polskie Linie Kolejowe przetargu wpłyną na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie oraz skrócenie czasu przejazdów, a także podniosą jakość obsługi podróżnych. To również jeden z kluczowych projektów nowej perspektywy realizowany z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Inwestycje, które ułatwią komunikację w aglomeracji, zarządca infrastruktury planuje również w Poznaniu, Trójmieście i na Śląsku – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PLK ds. realizacji inwestycji.
PLK zmodernizuje ok 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje 2 pary torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także 1 parę toru na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Przebudowane 4 stacje kolejowe Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą w elementy małej architektury, system informacji pasażerskiej i dostosowane dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Rozbudowane będą przystanki Kraków Łobzów i Kraków Zabłocie, na których dobudowane zostaną dodatkowe krawędzie peronowe.
Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych). Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe. Wszystkie obiekty usprawnią ruch pociągów oraz zwiększą bezpieczeństwo.
W Krakowie powstaje sieć aglomeracyja
Ogłoszony przetarg Polskich Linii Kolejowych to kolejny etap budowy kolei aglomeracyjnej w Krakowie i dogodnego łączenia jej z coraz nowocześniejszą siecią kolei dalekobieżnych. Rozpoczęta już przez PLK budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki o czym pisaliśmy tutaj, otwarcie linii kolejowej na lotnisko oraz planowana rozbudowa odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów zapewnią możliwość dalszego wzbogacenia oferty kolei aglomeracyjnej w Krakowie i Małopolsce. PLK zbudują także nowy przystanek Kraków Sanktuarium.
W ramach CEF, niezależni eksperci Komisji Europejskiej już przyznali PLK ponad 7 mld zł dotacji, akceptując wszystkie wnioski złożone w konkursie przez Polskie Linie Kolejowe.
Roboty będą wykonywane przy czynnym torze sąsiednim, w warunkach prowadzenia ruchu pociągów z prędkością 100 km/h na odcinku Kraków Płaszów – Rudzice, natomiast na odcinku Kraków Towarowy – Kraków Płaszów prace będą wykonywane przy czynnym torze sąsiednim, przy prowadzeniu ruchu pociągów z prędkością min. 50 km/h.