Na dwóch liniach kolejowych w Polsce w nowym rozkładzie jazdy zwiększy się liczba pociągów dzięki temu, że samorządy lokalne wsparły finansowo ich uruchomienie. Mowa tu o połączeniach pomiędzy Zakopanem i Nowym Targiem oraz Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim.
Władze Rybnika oraz Wodzisławia Śl. przekażą samorządowi wojewódzkiemu kwotę 600 tys. zł rocznie na zwiększenie liczby połączeń pomiędzy tymi ośrodkami. Większość połączeń zostanie uruchomiona od czerwca 2018 r. (co wynika m.in. z prac prowadzonych na wiadukcie drogowym nad
stacją Rybnik Towarowy – powstaje w tym rejonie zintegrowany węzeł przesiadkowy), ale nieznaczne zwiększenie liczby pociągów nastąpi już w grudniu br. wraz z roczną zmianą rozkładu.
Od czerwca co pół godziny w szczycie
Natomiast dzięki zwiększeniu liczby pociągów od czerwca, przez cały dzień pomiędzy godz. 4-23 pociągi na odcinku Rybnik – Wodzisław Śl. mają kursować co ok. 60 minut, a w szczycie co ok. 30 minut (wliczając w to funkcjonującą obecnie ofertę). Ma to być sposób na rozwiązanie problemów komunikacyjnych związanych z zakorkowanymi drogami pomiędzy tymi ośrodkami. Od czerwca Wodzisław Śl. zyska także poranne połączenie do Rzeszowa przez Katowice, Kraków (będzie to wydłużenie istniejącej relacji Rybnik – Kraków, a od grudnia br. Rybnik – Rzeszów; obsługują ten pociąg Przewozy Regionalne, a tabor do jego obsługi pozyskany został we współpracy 4 województw w ramach Południowej Grupy Zakupowej). Od czerwca br. na tej trasie pojawią się zresztą dwa kolejne pociągi międzywojewódzkie, jeden w relacji Kraków – Wodzisław Śl., a drugi Kraków – Chałupki.
Warto tu jeszcze wspomnieć, że tak samo jak Rybnik, tak i Wodzisław
buduje, przy dworcu kolejowym, zintegrowany węzeł przesiadkowy. Od roku na trasie pomiędzy stacją w Wodzisławiu i centrum miasta można komunikacją miejską
podróżować za darmo.
Podhalańską Koleją Regionalną co godzinę
Inną wartą odnotowania inicjatywą jest projekt nazwany „
Podhalańską Koleją Regionalną”. Od 27 kwietnia br., nastąpi zwiększenie liczby pociągów pomiędzy Nowym Targiem i Zakopanem – pociągi będą kursować na tym odcinku co ok. 60 minut (wliczając to funkcjonującą obecnie ofertę). Ok. 1/3 kosztów uruchomienia nowych pociągów pokryją lokalne gminy. W treści porozumienia pomiędzy samorządem wojewódzkimi i samorządami lokalnymi, te ostatnie zadeklarowały, iż będą pokrywać koszty budowy nowych przystanków oraz parkingów i ciągów pieszo-rowerowych prowadzących do przystanków. Wstępnie, nowy przystanek planowany jest m.in. w sąsiedztwie otwartego niedawno ośrodka geotermalnego w Szaflarach.
Są to kolejne w ostatnim czasie inicjatywy samorządów lokalnych odnośnie finansowania połączeń kolejowych. Kilka miesięcy temu władze Wrocławia zdecydowały się na uruchomienie miejskiej
linii kolejowej do Wojnowa. Wczoraj informowaliśmy za to o rychłym
uruchomieniu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.