PKP PLK otworzyły oferty w największym przetargu trwającym na prace projektowe. Projektem modernizacji połączenia Poznań – Szczecin chcą się zająć aż 23 podmioty.
Otwarcie ofert opóźniło się o prawie trzy miesiące, jednak w końcu poznaliśmy potencjalnych wykonawców. W przetargu złożono aż 23 oferty. Każdy wykonawca mógł złożyć ofertę tylko na jedną część zamówienia. Wszystkie oferty mieszczą się w kosztorysie inwestorskim, który dla całego projektu wynosi 61,5 mln zł.
W części 2 zamówienia najtańszą ofertę złożył Egis. Na trzecią, największą część zamówienia najniższa była oferta złożona przez Halcrow. W części 1 najtańszą ofertę złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych. Warto pamiętać, że cena zdecyduje o wyborze tylko w 60%. Pozostałe 40% oceny wykonawcy otrzymają za jakość oferty. W tym kryterium oceniane będą dwa podkryteria: planowanie realizacji zamówienia oraz kluczowe elementy organizacji i zarządzania kontraktem. Ocena zostanie dokonana na podstawie opracowania przygotowanego przez wykonawców.
Modernizacja przewiduje zwiększenie prędkości do 160 km/h na odcinkach Poznań POD (Jeżyce) – Wronki oraz Dobiegniew – Szczecin Dąbie i przywrócenie pierwotnych parametrów linii, tj. prędkości 120-130 km/h na odcinku leżącym na obszarze Puszczy Noteckiej i Puszczy Drawskiej oraz na odcinku Wronki – Dobiegniew. Ponadto, odcinek Wronki – Dobiegniew należy zaprojektować w ten sposób, aby pozostawić w przyszłości możliwość podniesienia prędkości do 140-150 km/h.
W przypadku ważnego przetargu na prace projektowe PKP PLK odeszły od stosowania ceny jako dominującego kryterium wyboru wykonawcy. Otwarcie ofert potwierdziło słuszność takiego działania – przy relatywnie niewielkich różnicach cenowych pomiędzy ofertami wykonawców prace wykona firma najlepiej przygotowana do tego zadania. Nawet jeżeli nie będzie to jedna z najtańszych firm, to zarządca infrastruktury niewiele do tego dopłaci – przynajmniej w skali szacowanej na 2 miliardy złotych inwestycji.
W portalu Monitor znajdziesz:
-
Pełne zestawienie ofert
-
Założenia modernizacji
-
Komentarz ekspercki