Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Duże zmiany na liście projektów podlaskiego RPO

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
15-04-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Duże zmiany na liście projektów podlaskiego RPO
fot. jar (2016)Kadr ze stacji Łomża
Ostatnia nowelizacja Krajowego Programu Kolejowego przyniosła istotne zmiany na liście zadań realizowanych z pomocą środków przyznanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Wzrosła wartość projektów realizowanych w rejonie granicy, natomiast zrezygnowano z prac na odcinku Lewki – Czeremcha. Poważne ograniczenia dotknęły również linię nr 49.

Zmiany w KPK

Uchwalony w 2016 r. Krajowy Program Kolejowy zakładał realizację 6 projektów z dofinansowaniem przyznanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014–2020 o łącznej wartości ok. 232 mln zł. Jednak ostatnia nowelizacja dokumentu spowodowała istotne zmiany w wartościach zadań, których obecnie łączna wartość obniżona została o niespełna 8 mln zł.

Odnośnie do zmian dotyczących poszczególnych przedsięwzięć to zwiększono wartość 4 projektów: Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (S) z 37 mln zł do 74,5 mln zł, Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Gieniusze (S) z 90 do 97,2 mln zł, Rewitalizacja linii kolejowej nr 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo (S) z 3 mln zł do 3,03 mln zł oraz Rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy – Śniadowo – gr. Województwa z prawie 41,3 mln do niespełna 50 mln. Bardzo poważnie obniżono zaś wartość projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża z 35,9 do nieco ponad 1 mln zł. Całkowicie zrezygnowano z projektu Prace na linii nr 32 odc. Lewki – Czeremcha, na którego realizację wcześniej przewidywano wydać 25 mln zł. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Karol Jakubowski z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, powodem wprowadzenia zmian w KPK są rosnące koszty realizacji prac projektowych i budowlanych, znacznie przekraczające wcześniej zaplanowane kwoty.

Powyższe zmiany częściowo wpisują się w wystąpienie PKP PLK do władz samorządu województwa, które dotyczyło przesunięcia środków między projektami. Jak informowaliśmy na portalu „Rynek Kolejowy”, spółka zaproponowała rezygnację z realizacji projektu dotyczącego linii nr 36 oraz ograniczenie zakresu rzeczowego projektu dot. linii nr 49. „Zaoszczędzone środki zarządca linii kolejowych zaproponował przesunąć na realizację przedsięwzięć na liniach nr 59, 57 i 923.

Wstępna zgoda samorządu wojewódzkiego

Jak zapewnia przedstawiciel PKP PLK, zmiany listy zadań realizowanych z pomocą RPO zaaprobowane zostały przez Marszałka Województwa Podlaskiego. – Wstępnie uzgodniono z samorządem, że w przypadku otrzymania ofert przekraczających planowane koszty projektów, w pierwszej kolejności należy uwzględnić do realizacji projekty na liniach szerokotorowych, jako najważniejszych dla województwa podlaskiego tj. na liniach nr: 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Gieniusze, 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo (S) i 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (S).

„Poszkodowane” przedsięwzięcia

Jak już wspomniano, wprowadzone zmiany do Krajowego Programu Kolejowego zakładają rezygnację z realizacji projektu Prace na linii nr 32 odc. Lewki – Czeremcha. Odcinek ten był objęty robotami torowymi związanymi z przygotowywaniem objazdów dla modernizowanej linii Warszawa – Białystok. Jak informuje Karol Jakubowski, w ramach przeprowadzonych prac na odcinku Czeremcha – Białystok ułożono nowe tory i zabudowano nowe rozjazdy oraz blokadę liniową. Przebudowano również przejazdy kolejowo- drogowe. – Na szlaku od Czeremchy do Lewek cztery przejazdy dodatkowo zabezpieczono samoczynną sygnalizacją przejazdową. W Lewkach, Czeremsze i Kleszczelach zamontowano także rogatki – informuje. Efektem inwestycji jest kursowanie pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h i towarowych z prędkością 80 km/h. Wykonane roboty pochłonęły 86 mln zł.

Istotnie zmniejszono wartość projektu dotyczącego linii nr 49. Jak informowaliśmy na naszym portalu, PKP PLK zaproponowały pozyskanie jedynie dokumentacji projektowej. Należy jednak podkreślić, że Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 Śniadowo – Łomża została zaproponowana do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Z ostatnich doniesień wynika również, że przez Łomżę ma przebiegać jedno z połączeń kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jednak udzielający informacji poinformował „Rynek Kolejowy”, że ostatniego z wymienionych zamierzeń nie należy wiązać z projektem rewitalizacji linii nr 49, ponieważ zakłada się „budowę nowego połączenia (szprychy) w nowym śladzie o innych parametrach niż istniejąca linia kolejowa nr 49 Śniadowo – Łomża”.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Łódź: Bez decyzji ws. remontu Wojska Polskiego

Zintegrowany transport

Łódź: Bez decyzji ws. remontu Wojska Polskiego

Kasper Fiszer 12 października 2017

Pabianice z dofinansowaniem remontu tramwaju

Zintegrowany transport

Pabianice z dofinansowaniem remontu tramwaju

Kasper Fiszer 06 września 2017

Unijne środki z linii 30 trafią na odcinek Lublin – Zamość?

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Łódź: Bez decyzji ws. remontu Wojska Polskiego

Zintegrowany transport

Łódź: Bez decyzji ws. remontu Wojska Polskiego

Kasper Fiszer 12 października 2017

Pabianice z dofinansowaniem remontu tramwaju

Zintegrowany transport

Pabianice z dofinansowaniem remontu tramwaju

Kasper Fiszer 06 września 2017

Unijne środki z linii 30 trafią na odcinek Lublin – Zamość?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5