Przed końcem ostatniej unijnej perspektywy finansowej PKP PLK próbowały skonsumować pieniądze na olbrzymi projekt związany z budową jednolitego systemu informacji pasażerskiej na stacjach i przystankach kolejowych. Nie starczyło czasu na jego przeprowadzenie. Teraz PKP PLK próbują po raz drugi.
Na stronach PKP PLK pojawiła się właśnie informacja o rozpoczęciu dialogu konkurencyjnego dotyczącego zadania „Projekt, dostawa, instalacja i uruchomienie urządzeń w ramach realizacji projektu pn. „Projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu”. Rzut oka na ogłoszenie pozwala zrozumieć, że gra będzie toczyć się o olbrzymie pieniądze. Wstępne szacunki PKP PLK mówią o wydatkowaniu na system informacji aż 421,8 mln zł netto łącznie z zadaniami dodatkowymi, na które składać się będzie serwis urządzeń.
Duże pieniądze na trudne zadanieW grze są więc wielkie pieniądze, ale zakres inwestycji też jest olbrzymi. Chodzi o zaprojektowanie, zainstalowanie i uruchomienie na dworcach należących do PKP SA i peronach PKP PLK systemów informacji wizyjnej (elektroniczne wyświetlacze peronowe, infokioski, tablice z listą odjazdów i przyjazdów) i głosowej, a także systemów megafonowych, zegarów i monitoringu wraz z jego sterowniami. Chodzi także o demontaż starych istniejących urządzeń, prezentujących różną kulturę techniczną, różnych producentów.
Bardzo trudnym zadaniem będzie montaż instalacji teletechnicznej do urządzeń z uwagi na różne standardy peronów, różny ich wiek, czy nawet trudną strukturę własności terenu na niektórych dworcach. Projektowanie SIP będzie więc karkołomne: nie da się bowiem działać według jednego, zestandaryzowanego projektu. Trudnym zadaniem będzie połączenie systemu w sieć po to, by wskazywać realny czas przyjazdu i odjazdu pociągów, a nie czas rozkładowy. Nie wolno zapomnieć, że urządzenia muszą uwzględniać standardy obsługi osób niepełnosprawnych, według restrykcyjnych norm TSI.
Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do dialogu technicznego, z którego PKP PLK wyłonią 5 potencjalnych wykonawców, nie jest długi i upłynie już 11 sierpnia 2017. Później zarządca infrastruktury do 19 stycznia 2018 roku wyśle do 5 oferentów zaproszenie do składania ofert we właściwym przetargu. Wybór oferty najkorzystniejszej zaplanowano na 7 marca 2018, zawarcie umowy ramowej – do 22 maja 2018. Zamówienie ma być dofinansowane z POIiŚ, budowa potrwa zapewne do końca 2013 roku.
PLK wymagają sporego doświadczenia
PKP PLK dopuszczą do udziału w przetargu dostawców dużych, którzy w ciągu ostatnich 3 lat uruchomili system dynamicznej informacji pasażerskiej oparty o elektroniczne wyświetlacze informacyjne, w liczbie co najmniej 10 w obrębie jednego obiektu, a także np. wykonali system rozgłoszeniowy w liczbie co najmniej 50 głośników w obrębie jednego dworca. Czytamy ponadto, że „każda implementacja musi obejmować projektowanie systemu w oparciu o symulacje akustyczne z zastosowaniem modelowania komputerowego oraz powykonawcze pomiary akustyczne”.
W opublikowanym przez PKP PLK ogłoszeniu zabrakło na razie ogólnodostępnej informacji o liczbie dworców i peronów, na których stanąć mają urządzenia. Poprzedni projekt (przed jego ograniczeniem) wart był dwukrotnie więcej i obejmował ponad 760 obiektów, także niewielkich przystanków osobowych. O losach poprzedniego przetargu, a także planach dotyczących obecnego konkursu ofert więcej piszemy
tutaj.