W połowie listopada poznaliśmy listę wniosków firm, biorących udział w programie Innotabor, które zakwalifikowały się do drugiego etapu. W propozycjach przeważają przede wszystkim nowoczesne rozwiązania dla kolei, a dopiero później dla branży tramwajowej. Łącznie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zakwalifikowało aż 14 wniosków.
Innotabor to program finansowy dedykowany projektom dotyczącym taboru szynowego. W głównej mierze mają one polegać na prowadzeniu badań przemysłowych i prac rozwojowych. W pierwszej edycji konkursu na firmy lub konsorcja przedsiębiorstw czeka pula 196 mln złotych. W całości jednak budżet programu dedykowany branży kolejowej wynosi aż 600 mln zł. Warunkiem otrzymania wsparcia jest m.in. wpisanie się prac badawczo-rozwojowych w agendę badawczą programu Innotabor oraz zobowiązanie do wdrożenia wyników projektu. Wartość kosztów kwalifikowalnych projektu musi mieścić się w przedziale od 1 do 65 mln złotych. Za przeprowadzenie konkursu odpowiedzialne jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Program ruszył w sierpniu, a z kolei w listopadzie zakończono ocenę formalną wniosków złożonych w pierwszym konkursie Innotabor. NCBiR realizuje go w ramach ”Sektorowych programów B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Zgodnie z regulaminem, po ogłoszeniu wyników etapu pierwszego, wnioskodawcy mogli w terminie 7 dni od otrzymania informacji o wyniku oceny formalnej, uzupełnić braki formalne we własnych dokumentach.
NCBiR ogłosił listę 14 projektów, które obecnie przechodzą już ocenę merytoryczną. Aż osiem wniosków dotyczy typowo branży kolejowej. Z kolei sześć wniosków dotyczy opracowania nowych tramwajów. W tekście przyjrzymy się, jakie propozycje złożyły firmy odnośnie rozwiązań kolejowych. O propozycjach tramwajowych przeczytacie
tutaj.
Pesa z 4 wnioskamiWiceliderem w liczbie wniosków okazała się Pesa, która złożyła ich aż 4. Pierwszą propozycją jest opracowanie prototypu spalinowego zespołu trakcyjnego nowej generacji z konstrukcją poszycia inspirowaną na „półskorupowej” stosowanej w lotnictwie. Bydgoski producent ocenia ten projekt na prawie 24 mln zł. Jest on tym samym najwyżej wyceniany.
Pesa wnioskuje także na platformę lokomotyw z zaawansowanymi spalinowoelektrycznymi
(wielosystemowymi) układami napędowymi. Projekt ten wyceniono na 22 mln zł. Kolejne dwa wnioski dotyczą z kolei już tramwajów.
Cegielski nie gorszyW konkursie nie zabrakło również Cegielskiego, który także okazał się wiceliderem w liczbie projektów. Firma ta złożyła wniosek na Spalinowy Zespół Trakcyjny do obsługi ruchu dalekobieżnego, spełniający wymagania wszystkich obowiązujących TSI za 16,7 mln zł.
Drugi wniosek dotyczy z kolei lekkiego dwuczłonowego autobusu szynowego z podwójnym zespołem napędowym, do realizacji przewozów w ruchu regionalnym. Cegielski wycenia projekt na 12,7 mln zł. To jednak nie wszystko. W gestii zainteresowania firmy leży także wysokosprawny wielosystemowy układ napędowy i zasilania z elementami półprzewodnikowymi SiC oraz izolacją od sieci realizowaną na transformatorach wysokiej częstotliwości przeznaczony do elektrycznych zespołów trakcyjnych. Koszt opracowania tego systemu wyceniana jest na 2,7 mln zł
Czwarty wniosek dotyczy z kolei opracowania tramwaju.
Zaawansowana lokomotywa NewaguNewag złożył wniosek na pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywę z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi zgodna z TSI 2014. Wycenia go 12,5 mln zł.
W konkursie wystartowała również firma Medcom. Zaproponowała ona we wnioskach wielosystemowy układ napędowy i zasilania przeznaczony do elektrycznych zespołów trakcyjnych z wykorzystaniem elementów półprzewodnikowych SiC. Firma wyceniła projekt na 3,5 mln zł.
Zakłady Aparatury Chemicznej – Chemet, które zajmują się produkcją zbiorników gazowych, również złożyły wniosek w programie. Firma pragnie opracować proekologiczny wagon do przewozu skroplonych produktów gazowych, w szczególności butanu i jego pochodnych, o powiększonej pojemności zbiornika i obniżonej masie własnej przy standardowej długości wagonu o symbolu WP125.
Jak zapewnia NCBiR, w wyniku zrealizowanych przedsięwzięć powstaną innowacyjne rozwiązania dla taboru szynowego do przewozów pasażerskich, towarowych i specjalizowanych.