Przedmiotem zamówienia PKP PLK jest zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach zadania inwestycyjnego „Prace na linii kolejowej nr 201 na odcinku Nowa Wieś Wielka – Maksymilianowo”. Jest to już drugi etap projektu udrażniania podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska. Swoje oferty złożyło dziewięć firm, jednak żadna nie mieści się w budżecie zamawiającego.
Całość przedmiotu zamówienia dotyczącego prac na linii kolejowej nr 201 na odcinku Nowa Wieś Wielka – Maksymilianowo obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej, projektu budowlanego oraz uzyskania dla niego wszelkich niezbędnych pozwoleń. Wszystko po to, by w kolejnym etapie, na podstawie opracowanej przez siebie dokumentacji, wykonawca mógł przystąpić do wykonania wszystkich wymaganych robót.
Krótki, bo 33-kilometrowy odcinek tej linii, która przechodzi przez Bydgoszcz, modernizowany będzie w ramach projektu „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”. Prace obejmą tę linię od kilometra -1,072 do km 33,844 i dotyczyć będą urządzeń sterowania ruchem, branży torowej, mostowej, drogowej, energetycznej i telekomunikacyjnej.
Zakres pracWykonawca zobowiązany będzie do wykonania robót nawierzchniowych w torze nr 1 na szlakach Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz Emilianowo, Bydgoszcz Emilianowo – Bydgoszcz Wschód, Bydgoszcz Wschód – Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Leśna – Maksymilianowo i torach zasadniczych, które umożliwią uzyskanie prędkości do 100 km/h dla pociągów towarowych. Również cała infrastruktura na wymienionych stacjach zostanie wymieniona – część torów jest zamknięta, natomiast na pozostałej części prędkość dozwolona waha się od 10 do 30 km/h.
Dodatkowo PKP PLK zrewitalizują 500-metrową ścianę oporową przy torze nr 1 na 28 kilometrze. Wymienią sieć trakcyjną w torze nr 1 na odcinku Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz. Rozebrane zostaną kładki dla pieszych nad torami linii 18 Kutno – Piła w km 155,100 oraz nad torami linii 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port w km 22,950. Dodatkowo wymianie poddane zostaną rozjazdy wraz z kompleksową wymianą nawierzchni i podtorza odcinków torowych przylegających do wymienianych rozjazdów. Zrewitalizowane zostaną odwodnienie przy torze nr 1, przepust w km 3,578 oraz 2 wiadukty.
Przebudowane zostaną urządzenia na przejeździe kat A w km 22,247 i 20,279. Poprawę widoczności na ostatnim przejeździe zapewni ścięcie skarpy przy torze nr 2. Wybudowana będzie także blokada samoczynna dwukierunkowa na szlaku Bydgoszcz Leśna – Maksymilianowo. Zlikwidowane zostaną nieczynne perony osobowe Prądocin i Bydgoszcz Żółwin.
Wysokie cenyZmawiający określił 60-procentowe kryterium ceny wraz z okresem gwarancji – 20% oraz terminem realizacji – 20%. Założony budżet to 68,2 mln zł brutto. W przetargu wpłynęło dziewięć ofert. Wszystkie przekraczają kwotę przygotowaną przez PKP PLK na to zamówienie.
Termin realizacji inwestycji jest prawie u wszystkich oferentów zbieżny – 31 października 2018 roku. Jedynie gdańska firma Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe zaoferowała, że prace przeprowadzi o miesiąc dłużej. Wszyscy zaoferowali również 60-miesięczny okres gwarancji.
Najtańszą ofertę w przetargu złożyła Trakcja PRKiI – 73,8 mln zł brutto. Dalej znalazły się oferty francuskiego konsorcjum Colas Rail – 78,2 mln zł brutto, Przedsiębiorstwa Usługowo-handlowego Rajbud – 80,5 mln zł brutto, NDI – 81,6 mln zł brutto, niemieckiego konsorcjum Schweerbau –82,8 mln zł, PORR – 84,7 mln zł, Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego – 85,4 mln zł, konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Agat oraz Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane TOR – 87,3 mln zł oraz Torpolu – 94 mln zł.
Warto też wspomnieć, że w pobliżu linii 201, realizowane będzie także inne zadanie, a mianowicie PKP PLK przymierza się do modernizacji tzw. magistrali węglowej, czyli fragmentu linii 131. O kujawsko-pomorskim odcinku piszemy
tutaj, zaś pomorskim –
tutaj.