Produkowane na początku XXI wieku dwuczłonowe autobusy szynowe RegioVan, na sieci kolejowej oznaczone jako SA109, miały stać się lekką alternatywą dla spalinowych lokomotyw prowadzących ciężkie wagony pasażerskie. Awarie trapiące pojazdy nie pozwoliły na pełne ich wykorzystanie. Koleje Dolnośląskie chcą dać im jeszcze jedną szanse.
Dolnośląska spółka właśnie rozpisała przetarg na wykonanie przeglądu P5 autobusów szynowych SA109-003 oraz SA109-004. Prace, poza stałym zakresem napraw P5 określonych dla tego typu pojazdów, mają przywrócić pełną sprawność pojazdów SA109-003 oraz SA109-004, a także wyeliminować możliwość wystąpienia najczęstszych usterek. Są to, zdaniem przewoźnika: uszkodzenia silników spalinowych, rozszczelnienie połączeń blok silnika-głowica, pękanie/rozrywanie węży układu chłodzenia, przegrzewanie silników spalinowych, uszkadzanie przekładni nawrotnych, zakleszczanie nawrotników jazdy oraz zawieszanie systemu sterującego pojazdem – Lokel.
KD planują odświeżenie kabin maszynistów (naprawa klimatyzacji, wymiana laminatów i foteli, oraz wymiana drzwi wejściowych do kabiny) oraz przestrzeni pasażerskiej, w której można będzie usiąść na wygodnych siedzeniach i przewieźć 6 rowerów, a także doładować telefon w ładowarce usb. Pasażerom przestaną przeszkadzać zaparowane i porysowane okna, ponieważ zostaną wymienione na nowe. Niepełnosprawni wjadą do pojazdu dzięki pomostom, których dotąd w pojazdach brakowało. Pojawi się nowy system informacji pasażerskiej i monitoring.
85% sprawności po naprawie
W kwestii mechanicznej KD wymagają, by wykonawca napraw poprawił niezawodności przekładni nawrotnych, poprzez wymianę nawrotników kierunku z szczękowych na łożyskowe. Pojawią się nowe skrzynie piasecznic, układ sterowania ma zostać przygotowany do pracy w wyższych temperaturach. Nowością ma być wprowadzenie do układu sterowania możliwości prowadzenie jazdy awaryjnej z prędkością maksymalną przy pracującym lub wyłączonym dowolnym jednym z silników spalinowych. Silniki zostaną poddane naprawie głównej mającej na celu poprawę niezawodności silników spalinowych. KD oczekują, że po wykonanym przeglądzie P5 pojazdy będą osiągały współczynnik gotowości technicznej nie mniejszy niż 85 %.
– SA 109, pomimo swoich licznych wad, które składają się na ich dotychczasowe liczne awarie, mają też zalety. Należy do nich niska waga pojazdu, która jest zaletą na podgórskich szlakach. Zużywają też stosunkowo niewiele paliwa. Pojazdy wyposażone są w wygodne toalety, są też przestronne i z wejściami bez stopni. Chcemy je doprowadzić do stanu używalności, uważamy, że mają swoją wartość – powiedział Piotr Rachwalski, prezes KD.
Naprawy za 4 mln zł
Łącznie powstało 11 sztuk SA 109. Po dwa autobusy szynowe tej serii posiadają oprócz Dolnego Śląska także Podkarpackie, Śląskie i Małopolskie. Po jednej: Pomorskie, Opolskie i Zachodniopomorskie. KD oszacowały koszt prac przy dwóch pojazdach na 4 mln zł netto. Oferty w tym przetargu można składać do 17 sierpnia.
Tymczasem dobiegają końca prace przy innych dolnośląskich pojazdach. Kończy się właśnie naprawa poziomu P4 autobusu szynowego SA 134-005. Pojazd, poza zakresem podstawowym napraw, otrzymał nowe fotele pasażerskie i ładowarki USB, a także nowy system informacji pasażerskiej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.