Produkowane na początku XXI wieku dwuczłonowe autobusy szynowe RegioVan, na sieci kolejowej oznaczone jako SA109, miały stać się lekką alternatywą dla spalinowych lokomotyw prowadzących ciężkie wagony pasażerskie. Awarie trapiące pojazdy nie pozwoliły na pełne ich wykorzystanie. Koleje Dolnośląskie chciały dać im jeszcze jedną szansę, jednak próba ta się na razie nie powiodła.
Dolnośląska spółka rozpisała w lipcu przetarg na wykonanie przeglądu P5 autobusów szynowych SA109-003 oraz SA109-004. Prace, poza stałym zakresem napraw P5 określonych dla tego typu pojazdów, miały przywrócić pełną sprawność pojazdów SA109-003 oraz SA109-004, a także wyeliminować możliwość wystąpienia najczęstszych usterek. Są to, zdaniem przewoźnika: uszkodzenia silników spalinowych, rozszczelnienie połączeń blok silnika-głowica, pękanie/rozrywanie węży układu chłodzenia, przegrzewanie silników spalinowych, uszkadzanie przekładni nawrotnych, zakleszczanie nawrotników jazdy oraz zawieszanie systemu sterującego pojazdem – Lokel.
– SA 109, pomimo swoich licznych wad, które składają się na ich dotychczasowe liczne awarie, mają też zalety. Należy do nich niska waga pojazdu, która jest zaletą na podgórskich szlakach. Zużywają też stosunkowo niewiele paliwa. Pojazdy wyposażone są w wygodne toalety, są też przestronne i z wejściami bez stopni. Chcemy je doprowadzić do stanu używalności, uważamy, że mają swoją wartość – mówił dla Rynku Kolejowego Piotr Rachwalski, prezes KD.
Niestety, w przetargu wpłynęła tylko jedna oferta, którą złożył Serwis Pojazdów Szynowych Autoryzowana Stacja Obsługi Piotr Mieczkowski. Oferent wycenił prace na 7,872 mln zł wraz z 150-dniowym terminem wykonania zamówienia. Oferta okazała się dla Kolei Dolnośląskich za droga, gdyż budżet tego zamówienia wynosił 4,92 mln zł brutto.
Łącznie powstało 11 sztuk SA 109. Po dwa autobusy szynowe tej serii posiadają oprócz Dolnego Śląska także Podkarpackie, Śląskie i Małopolskie. Po jednej: Pomorskie, Opolskie i Zachodniopomorskie. O pełnym zakresie prac na piątym poziomie utrzymania
pisaliśmy tutaj.