Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dolnośląskie nie było zainteresowane połączeniami do Karpacza?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dolnośląskie nie było zainteresowane połączeniami do Karpacza?
fot. MacQtosh CC BY-SA 4.0Linia 340 w kierunku Karpacza w Mysłakowicach
Poseł Robert Winnicki wystosował do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa interpelację w sprawie reaktywacji połączeń kolejowych Jelenia Góra – Karpacz. – Karkonosze to coraz popularniejsze miejsce wypoczynku. Znaczącą barierą dla rozwoju tych terenów jest brak połączenia kolejowego do Karpacza – przyznaje w liście do ministerstwa. Resort jednak wyjaśnia, że to z braku zainteresowania województwa nie dojdzie do reaktywacji trasy. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna,

Jak podaje poseł Robert Winnicki, Karkonosze to coraz popularniejsze miejsce wypoczynku i uprawiania turystyki przez tysiące kuracjuszy i turystów z Polski oraz z zagranicy. Problemem i barierą w rozwoju tego regionu jest jednak brak połączenia kolejowego do Karpacza. – Reaktywacja linii kolejowej Jelenia Góra – Karpacz byłaby znaczącym uproszczeniem dla turystów przybywających w tę część Karkonoszy i przełożyłaby się na większy ruch turystyczny w rejonie. Turystyka ma znaczący udział w budżetach miejscowości leżących w samych Karkonoszach czy w ich pobliżu, a jej wspieranie wydaje się uzasadnione w perspektywie długofalowego rozwoju wskazanego obszaru – podkreśla poseł.

Liniami kolejowymi łączącymi Jelenią Górę z Karpaczem są linia kolejowa nr 308 na odcinku Jelenia Góra – Mysłakowice (od km 30,650 do km 39,986) oraz linia kolejowa nr 340 na odcinku Mysłakowice – Karpacz (od km -0,247 do km 7,055). Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w ministerstwie, potwierdził, że obecnie na tych liniach nie jest prowadzony ruch pociągów. Dodał również, że wspomniane linie są liniami znaczenia miejscowego, jednotorowymi i niezelektryfikowanymi. Prędkość konstrukcyjna dla linii kolejowej nr 308 wynosi 60 km/h, a dla linii kolejowej nr 340 – 80 km/h.

Inwestycja zbyt droga?

Niestety, z informacji dostarczonych przez wiceministra wynika, że w ramach KPK nie przewidziano realizacji projektu inwestycyjnego obejmującego linie kolejowe nr 308 i 340 na wskazanym w interpelacji odcinku. – Szacunkowy koszt przeprowadzenia remontu toru głównego zasadniczego linii kolejowej nr 308 oraz 340 między Jelenią Górą i Karpaczem, który pozwoliłby na podniesienie obowiązującej prędkości do 40 km/h oraz dopuszczalnego nacisku osi na tor do 196 kN szacowany jest przez PKP PLK SA na 2 mln zł za 1 km toru, czyli łącznie ok. 35 mln zł – wyjaśnia Bittel.

Polityk podkreśla jednak, że powyższa kwota jest stawką przybliżoną i nie uwzględnia niezbędnego zakresu robót okołotorowych, w tym remontu obiektów inżynieryjnych. Pełny koszt przywrócenia ruchu pociągów na przedmiotowych liniach kolejowych byłby możliwy do oszacowania po sporządzeniu dokumentacji projektowej i kosztorysu inwestorskiego.

To województwo powinno zadbać o linię

– Z uwagi na regionalny charakter linii kolejowych tworzących połączenie Jeleniej Góry z Karpaczem właściwym źródłem finansowania dla prac rewitalizacyjnych jest Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego – podaje Bittel. Wyjaśnia, że w trakcie rozmów i negocjacji dotyczących projektów do realizacji w ramach RPO Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 urząd marszałkowski województwa dolnośląskiego nie podjął tematu inwestycji na liniach kolejowych do Karpacza.

– Z uwagi na brak zainteresowania urzędu marszałkowskiego prowadzeniem przewozów na odcinku Jelenia Góra – Karpacz, projekt rewitalizacji linii nr 308 i 340 nie został uwzględniony w planach inwestycyjnych określonych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. – wyjaśnia Bittel.

Warto jednak przypomnieć, że w maju 2016 r. zarząd województwa dolnośląskiego wyraził wolę przejęcia prawie 370 kilometrów linii kolejowych na swoim obszarze. Marszałek tego województwa uważa, że linie kolejowe może modernizować taniej i efektywniej niż robią to PKP PLK.  Chodzi o 13 linii kolejowych, na których obecnie nie jest prowadzony ruch. Do reaktywacji pociągów pasażerskich wstępnie zakwalifikowano aż 10 z nich, m.in takie odcinki jak Mysłakowice – Karpacz, Jelenia Góra – Lwówek Śląski, Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie czy Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia. Sprawa jest jednak skomplikowana, bo PKP PLK nie chcą zgodzić się na oddanie części z nich.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MIB: Elektryfikacja linii helskiej po analizach i tylko po 2020 r.

Infrastruktura

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Tabor i technika

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Martyn Janduła 07 lipca 2017

Resort finalizuje prace przy programie Luxtorpeda 2.0

Innowacje

Wspólny bilet jeszcze za kadencji obecnego rządu?

Pasażer

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Infrastruktura

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Martyn Janduła 10 maja 2017

Zobacz również:

MIB: Elektryfikacja linii helskiej po analizach i tylko po 2020 r.

Infrastruktura

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Tabor i technika

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Martyn Janduła 07 lipca 2017

Resort finalizuje prace przy programie Luxtorpeda 2.0

Innowacje

Wspólny bilet jeszcze za kadencji obecnego rządu?

Pasażer

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Infrastruktura

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Martyn Janduła 10 maja 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5